Tidligere Kulturfag

Jamaica

Tag med på en kulturel og musikalskrejse gennem tid og sted til Jamaica, og oplev en musikkultur der kan spores tilbage til hele verden.

Jamaica er den tredjestørste ø i det Caribiske Hav og var tidligere en britisk koloni. De fleste indbyggere stammer fra Afrika, men der findes også ophav af kinesere, indere, arabere og europære, derfor kan musikkulturen og historien spores tilbage til flere forskellige kontinenter. Jamaica har dog fundet sin egen lyd i form af ska, rocksteady, dub music og dancehall, men er nok mest kendt for musikstilen reggae.

Vi vil i undervisningen arbejde med musikstilen og musikhistorien, både ved at spille, lytte og læse. Vi vil fordybe os i kulturen, historie og religion som led i forståelsen af den jamaicanske musiks opståen.

På ekspeditionen vil vi ud og opleve musikken, og undersøge hvad den betyder for det jamaicanske folk. Vi vil finde muligheder for at kunne spille for og med jamaicanske musikere, besøge en jamaicansk skole og undersøge i hvilken grad musik er en del af deres skolegang.

Efter rejsen, vil formidle vores nye viden og kunnen ved at spille en koncert og holde oplæg omkring den jamaicanske musikkultur og historie.

Jamaica er for dig der interesserer dig for musik, historie og kultur. Det er ikke en nødvendighed at kunne spille på et instrument for at tage med til Jamaica, men interessen for bl.a. kulturel musik og særligt reggae er meget vigtig.

VILKÅR: Visum er includeret. Det er forældrenes eget ansvar at elevens pas er gyldigt på rejsen. Alle elever skal have følgende vaccinationer: Hepatitis A, Tyfus, Difteri – det er forældrenes ansvar at eleven har vacinen

EGENBETALING 9.500,- KR.