Venskabsskole Nepal

Har du mod og lyst til at besøge vores venskabsskoler i Nepal, så venter dit livs rejse og en dannelsesrejse ud over alle grænser.

(Ældre artikel til vores rejse til nepal, venskabskole.)

Gå til den nuværende rejseside for Nepal venskabskole.

I kulturfaget og på rejsen vil du udvide din horisonter og helt sikkert også overskride en grænse eller to. Turen indeholder både fysisk udfoldelse såsom vandring med rygsæk op af en bjergside, mulighed for rafting og klatring m.m. Desuden vil du opleve alverdens religioner og kulturer i Nepal.

På rejsen får du en helt unik mulighed for at komme helt tæt på det nepalesiske folk i forbindelse med besøget på vores venskabsskoler. Her overnatter vi 3 nætter hos lokale. Du vil opleve at spise mad lavet over bål på et lerklinet gulv hos en familie, der måske ikke taler et eneste ord engelsk. I løbet af dagen vil vi lave aktiviteter på venskabsskolerne og her lære nepalesiske børn og unges hverdag at kende.

Efter besøget på venskabsskolerne, der varer 3-4 dage, har du mulighed for at vælge, om du vil rafte og til nationalparken Chitwan, eller om du vil tilbage til Kathmandudalen og arbejde med samfundsmæssige og politiske emner som fx kvinders rettigheder, hjælpeorganisationer, elbiler m.m.

Vi forbereder os til ekspeditionen gennem bl.a. en strabadstur med overnatning i det fri. Du skal være indstillet på at Nepal ekspeditionen både er fysisk og psykisk belastende. I profilfaget vil du få en forståelse for, hvordan det er at leve i et uland som Nepal. Dette gælder både ved forberedelse, oplevelser og efterbehandling.

Du vil blive rustet til et kulturmøde af dimensioner, samt trænet i at videreformidle dette møde. Dette sker ved at fordybe sig i forskellige emner inden for den nepalesiske kultur, traditioner og historie, og ikke mindst ved at opleve forholdene på egen hånd.

Før rejsen

I forberedelserne til rejsen skal vi arbejde med forholdene i Nepal bl.a. kultur, religion, historie, natur og geografi.
Vi forbereder en fremlæggelse af et bestemt emne, der skal præsenteres for de andre elever på holdet, som et led i præsentationstræningen.

Du skal desuden researche til en artikel, film eller et foredrag. Researchen før rejsen danner udgangspunkt for undersøgelser og interviews under rejsen. Inden rejsen skal du desuden planlægge og forberede et mindre undervisningsprojekt til brug i forbindelse med vores besøg på venskabsskolerne.

Efter rejsen

Efter rejsen skal du forberede og holde foredrag om din rejse, oplevelser og overvejelser på din hjemskole eller for andre interesserede grupper.