Nyhedsbrev 270921

International Aften, Weekendtur til Aarhus og Doughnut Factory

Så er vi kommet igennem endnu en skøn efterskoleuge her på Ranum, og den er faktisk slet ikke slut endnu. Senere i dag starter venneweekenden nemlig, og det vil altså sige, at der kommer masser af liv og aktiviteter på skolen hele weekenden, hvor omkring 500 elever og venner skaber efterskoleliv sammen. Følg med på vores kanaler i løbet af weekenden for at se, hvordan det foregår.

Med det sagt, så er vi klar til at kaste os over ugens historier – velkommen til og rigtig god læselyst.

International evening

Onsdag aften var der fokus på det internationale liv på skolen, og i særdeleshed de internationale elever. Den internationale aften var en fejring af mangfoldigheden,

Yesterday, we celebrated diversity.

Vores internationale studerende fra Tyskland, Thailand, Italien, Frankrig, Australien, Canada, Spanien, Argentina, Indonesien, Tyrkiet, Chile, Schweiz, Indien, Mexico, HongKong, Island, Ecuador, England, Østrig og Bangladesh planlagde en spændende aften med workshops, danseforestilling, forskellige “food-tastings” og masser af musik. De danske elever var meget interesserede i at lære om andre kulturer, og det hjalp bestemt, at der var noget lækkert at smage på.

Weekendtur til Aarhus

Nigel skrev om weekendturen til Aarhus – så det får I lige med her.

“Long weekend trip to Aarhus Saturday 11th September 10.30am-9pm.We started with a short visit to HRH Queen Margrethe II’s summer residence gardens, Marselisborg Dyrhave. Margrethe was unfortunately not home, but we were not disappointed, as we met got to meet her very tame pets.After lunch we drove into the centre of Aarhus to visit AroS Art Museum. The tour to ARos was not compulsory and half of the students went into the city in groups.

Those who chose to visit the exhibitions were quite taken away by the sheer size, and quality of the art pieces and not least by the interior architecture and rainbow walk.After ARos everyone had a couple of hours free-time to shop and see the city, before we all .had dinner together at Aarhus Street Food and took the bus back to RanumGreat to see Lukas, Captain and Alexander in Aarhus.”

Doughnut factory

Ranumhus er kendt for sit bageri, hvor Tanja hver dag knokler for at bage brød og kager til hele efterskolen. Dét i sig selv er en kæmpe bedrift! En anden stor bedrift i Ranumhus blev begået i tirsdags, hvor cafeen blev omdannet til Doughnut Factory, hvor eleverne pyntede sin egen doughnut med alverdens toppings. Se nogle af resultaterne herunder.

Atter: Wear Your Linen

Fashion and Sustainability havde i torsdag kursus med Stine, der er kvinden bag firmaet https://atter.dk/. Stine lærte os på sin sprudlende og engagerede måde at sy vores eget tøj af brugt sengetøj. Stines filosofi er, at syning skal være nemt, så man kan lykkes med sine projekter, og at man skal sy af genbrugsmaterialer som fx sengetøj. Pigerne arbejdede meget koncentrerede og sugede Stines gode råd til sig.

En del blev allerede torsdag færdige med et stykke tøj, men vi arbejder videre på det de næste gange. I kan godt glæde jer til at se de personlige kreationer!!Efterfølgende holdt Stine et spændende foredrag om sine egne overvejelser i forhold til bæredygtighed og hvad vi hver især kan gøre. Hun fortalte også om sit firma ATTER, hvordan det opstod, hvordan hun markedsfører sig selv, og om livet som selvstændig.

Det gav et godt, spændende og personligt indblik i livet som iværksætter, og en inspiration til, hvordan vi hver især kan tage ansvar for den verden, vi lever i. Forud for dagen havde Fashion-holdet været i Blå Kors i Aalborg for at købe sengetøj til dagen https://m.facebook.com/blaakorsgenbrugscenteraalborg/.

De var meget behjælpelige og havde et stort udvalg, så det kan vi kun anbefale.

Efterskolernes Dag

Efterskolernes Dag er lige rundt om hjørnet, og der er sikkert rigtig mange, der læser med her, der ved, hvad dagen handler om. For første gang er rollerne nu byttet, så det er eleverne, der stolt viser efterskolen for alle de interesserede unge, der besøger Ranum på dagen. Det er en vigtig dag for os alle sammen på Ranum, og eleverne er de bedste ambassadører, vi overhovedet kan forestille os. Derfor viser eleverne rundt og fortæller om efterskolelivet på Efterskolernes Dag, og nu er det pludselig dem, der er eksperter og kan svare på spørgsmål fra dem, der overvejer et år på efterskole.

Hvis du kender et ungt menneske, der fortjener et uforglemmeligt efterskoleår, så send dem endelig forbi siden her: https://www.ranumefterskole.dk/efterskolernesdag/

Rigtig god weekend fra alle os på