Kommunerne genåbnede, Vi havde IBO & og tre piger kom på forsiden

Så er der friske nyheder fra Danmarks smukkeste efterskole endnu engang. Og der er godt nyt. Virkelig godt nyt.

Vesthimmerlands Kommune er atter åben (HURRA!), og det betyder naturligvis, at vi igen kan rejse til og fra Ranum. Selvom det selvfølgelig er rigtig rart, så har det faktisk været en super god og bekræftende oplevelse at være samlet i de her uger. Samtidig er der rigtig mange, der har givet udtryk for, at det har styrket fællesskabet.

Når det så er sagt, så glæder vi os selvfølgelig også til at tage imod de elever, der af forskellige årsager har været hjemme under nedlukningen, og at opleve den gensynsglæde er enormt bekræftende for eleverne, fordi man mærker, at man har savnet sine venner.

Vi har sagt det før og siger det gerne igen: Det her er virkelig et specielt år, og den her oplevelse glemmer vi aldrig.

Efterskolelivet, det er der heldigvis stadig helt vildt meget af, og her kan du læse lidt om, hvordan det har set ud i løbet af ugen. Velkommen til og god læselyst.

Ranumpiger hjælper HIV/AIDS ramte piger i Indien

De tre efterskolepiger, Nanna, Katja og Arianna, gik bogstaveligt talt til makronerne, da de besluttede sig for at samle penge ind til HIV og AIDS ramte piger på ARK India. De bagte kager, som de solgte, og indsamlede på den måde mere end 5.000 kr. Med lidt lynhurtig hovedregning er det rigtig mange kager, de har solgt, og værdien er langt større i Indien end herhjemme. Præstationen er vildt flot og bemærkelsesværdig, og derfor fik Nordjyske også nys om historien. De skrev en fin artikel (se billede) om pigernes arbejde, som de i den grad kan være stolte af.

Julehyggeweekend: Skolen pyntet og træet på taget

Der sker noget magisk, når vi pynter til jul. Spisesalen bliver levende, de mange lyskæder giver en varm fornemmelse og på toppen af taget står troner juletræet – traditionen tro. Jul på Ranum er noget helt særligt, og hvert år gør vi rigtig meget ud af at sprede den gode stemning.

Se alle billederne her.

Det hele blev kickstartet i sidste uges Julehyggeweekend, som blandt andet bød på DIY dekorationer, masser af bagning, klip-og-klister og så selvfølgelig The Secret Santa Show. Hvad det lige gik ud på, skal du næsten selv opleve her (virker kun, hvis du er med i Facebookgruppen).

IBO: Innovation, verdensmål, praktik og brobygning

Elever på Ranum bliver rustet til at gøre en forskel i verden. Til at ændre noget og til at gøre noget for andre. Derfor passer Innovations-Brobygnings-Opgaven fint ind i undervisningen på Ranum, fordi det er lige præcis det, vi i forvejen arbejder med i for eksempel kulturfag.

Ugen har givet 10. klasserne tid til at fordybe sig i at løse et problem for en virksomhed med udgangspunkt i et verdensmål.

De internationale elever har også haft projektuge, og de har i mere traditionel OSO forstand arbejdet med drømmejob. For eksempel fashion designer, som Ema valgte. Hun har stylet én af sine venner og taget billeder, som er så flotte, at Vogue sikkert vil ringe hende op en dag i fremtiden. Se selv herunder.

Forældresamtaler

De fleste har haft forældresamtaler i løbet af ugen, og dermed fået en generel snak om trivsel, og hvordan det fagligt står til. Derfor var der gang i digitale Teams-møder torsdag aften. Tilbagemeldingerne lyder på generelt godt humør og i nogle tilfælde skal der strammes lidt op, så det er der fortsat fokus på, hvor der er behov for det.

I den kommende uge er temaet Imagination Week. Vi har skrevet lidt om det tidligere i sidste uges nyhedsbrev, men generelt kan vi sige, at det bliver en uge med kreativ udfoldelse og masser af efterskoleliv. Så følg med på alle kanaler i næste uge.

Derudover har vi inviteret til måske Danmarks største børnefødselsdag på onsdag. Vi har brugt nogle af de penge, vi fik doneret, og uden at afsløre alt for meget kan vi sige, at det bliver en festlig dag med masser af aktiviteter. Det hører I mere om, så glæd jer.

Rigtig god weekend fra alle os på