Nyhedsbrev aktiviteter

Sidste profilfagstimer, græskarskæring & Global projekter

Vi er tilbage efter en dejlig efterårsferie, hvor eleverne har været hjemme og restituere – nogle har selvfølgelig haft mere brug for at komme hjem og lade batterierne op end andre. Generelt var gensynsglæden stor, da skolen i søndags fyldtes af hjemvendte elever. Det er samtidig sidste uge med profilfag, som hver især har afsluttet forskellige projekter i denne uge. Nu går vi ind i en ny periode og ser frem til nye fag, nye venskaber, fællesskaber og nye oplevelser.

Det bliver koldere udenfor og livstræets smukke efterårsfarver vidner om årstiden, der skifter. For efterskolelivet betyder det flere hyggetimer indenfor, og dem har der været masser af i denne uge.

Velkommen til ugens nyheder fra Ranum – og tak fordi, du læser med.

PS. Hvis du læser nyhedsbrevet helt til enden, er der en musikalsk overraskelse.

Fagene skifter og nye fællesskaber dannes

Skoleåret på Ranum er opdelt i perioder, og netop i denne tid bevæger vi os over i en ny periode. De næste måneder forbereder vi os på to rejser: En fælles skitur og et road trip i Europa. Det er ikke helt, som det plejer. Normalt ville vi nemlig have starter kulturfagene op nu, men i år udskyder vi dem til næste periode. På den måde håber vi på bedre chancer for at afslutte kulturfagene med rejser ud i verden.

Cheerleading afsluttede med at filme den opvisning, de har øvet sig på, adventureholdet var en sidste tur på vandet i kajakker og surferne tog en sidste gang til deres hjemmebane ved Vesterhavet for at fange bølger. Herunder kan du se et lille udsnit af de sidste profilfagstimer.

Med efteråret kommer græskar

Visuelt Design har fordybet sig i kunstarten at skære græskar, og de dukker langsomt op rundt omkring på skolen. Det er en hyggelig tradition, som eleverne nyder sammen. I næste uge er der flere kontaktgrupper, der har bestilt græskar gennem køkkenchefen, så der kommer med stor sandsynlighed endnu flere inden længe.

Global Perspectives projekter

Mange elever har i løbet af ugen arbejdet med projekter i faget Global Perspectives. Der kommer gradvist flere og flere plakater og flyers op med forskellige statements for at gøre opmærksom på emner med fokus på blandt andet FN’s 17 Verdensmål.

Tre piger laver et projekt om at bage kager, som sælges til elever på skolen for at samle penge ind til ARK India (Acts of Random Kindness), som er blandt efterskolens støtteprojekter. Og det fortjener selvfølgelig at blive nævnt her. I torsdags havde pigerne en videosamtale med piger fra ARK India.

Hos ARK India får HIV ramte, hjemløse og forældreløse piger en ny mulighed i livet for et hjem, uddannelse, omsorg og generelt en sundere og bedre tilværelse.

Hvis du vil være med til at støtte ARK India kan du sende et bidrag på MobilPay til 15327 og skrive GP India i beskrivelse. Alt støtte bliver budt hjerteligt velkommen og går ubeskåret til at give pigerne et bedre liv.

PVA konkurrence: Rejsehistorier og -minder

Efter hver profilfags- og kulturfagsperiode samler vi billeder og historier ind, som vi deler med verden og hinanden på skolen. Det gør vi i PVA konkurrencen (Pictures, Videos, Article).

Der er selvfølgelig præmier til de bedste, men generelt er konkurrencen også en opfordring til at bearbejde oplevelserne og dele dem med andre. Konkurrencen har kørt i mange år, og mange af de absolut bedste billeder, vi har, er taget af elever som har sendt dem ind.

Se opslaget i Facebookgruppen, hvis du er én af dem, der overvejer men endnu ikke har nået at sende ind.

I denne gruppe kan du læse mere om konkurrencen: PVA Facebookgruppe (tryk her).

En dag på Ranum

Vores SoMe hold (Forkortelse af sociale Medier – ej at forveksle med “so me”) er på pletten med daglige historier på Ranums Instagram. og tidligere på ugen kunne man følge en dag på Ranum. Så hvis du er nysgerrig på, hvordan sådan en forløber, så tryk på billedet herunder.

Eller klik her for at gå til Instagram historien.

I den kommende uge starter de aktivitetsfag, og derudover begynder Imaginationdagene. Det lader vi stå som en teaser til næste uge, men lad os bare sige, at det bliver noget med drømme.

Hvis du er nået hertil, vil vi gerne sige tak med en lille fredagsunderholdning – musikholdets koncert fra Festsalen. Den kan fint agere lydtapet til din fredag aften. God fornøjelse!

Rigtig god weekend fra alle os på