Læsser

Dansk

Fagformålet for Dansk

Eleverne skal i faget dansk fremme deres oplevelse og forståelse af litteratur og andre æstetiske tekster, fagtekster, sprog og kommunikation som kilder til udvikling af personlig og kulturel identitet. Faget skal fremme elevernes indlevelsesevne og deres æstetiske, etiske og historiske forståelse.
Stk. 2. Eleverne skal i faget dansk styrke deres beherskelse af sproget og fremme deres lyst til at bruge sproget personligt og alsidigt i samspil med andre. Eleverne skal udvikle en åben og analytisk indstilling til samtidens og andre perioders og kulturers udtryksformer. Eleverne skal i faget dansk udvikle deres udtryks- og læseglæde og kvalificere deres indlevelse og indsigt i litteratur og andre æstetiske tekster, fagtekster, sprog og kommunikation.
Stk. 3. Eleverne skal i faget dansk have adgang til de skandinaviske sprog og det nordiske kulturfællesskab.
Færdigheds- og vidensmål
For en udtømmende beskrivelse af fagets færdigheds- og vidensmål henvises til Undervisningsministeriets hjemmeside: https://emu.dk/grundskole/dansk

Undervisning

INFO

Første periodes profilfag vælges inden skolestart. Holdene samles ved nye eleversdag den 24. maj til en indledende introduktion. I den første periode øves en række færdigheder indenfor profilfaget, som bruges for alvor på profilfagsrejsen i uge 41. Første periodes mål er også at kvalificere eleven til at indgå i valgprocessen til 2. og senere 3. periode. Derfor har lærerne tilrettelagt forløb, som præsenterer eleven for hvad et profil er, hvordan det udvikles og hvorledes eleven selv kan være med til at forme det og nye efterfølgende.

Anden periodes profilfag vælges i udgangen af september. Elever og lærere har mulighed for at forme nye profilfag. Temaet er verdensborger og globalisering. Gennem et fokus på både kultur og aktivitet møder vi unge rundt om i verden og lærer både om deres og vores egen livsformer. Vi kalder det kulturprofilfag og i forløbet forberedes en ekspedition som afvikles i januar.

Tredje periode vælges i december. Elever og lærere kan igen forme nye fag, og eleverne er typisk meget aktive. Målet er bl.a. at bruge erfaringerne fra 1. og 2. profilfag til at kombinere interesser, aktivitet og kulturmøder. Temaet er dannelse, og det sker særligt når eleverne på egne præmisser møder andre kulturer og bruger den frihed, som erfaringerne fra de første profilfag har givet dem. Rejsen i 3. periode ligger typisk i starten af april. Før  konfirmationer og de skriftlige prøver.

Kort om profilfag/Kultur på Ranum

 

Hver profilfagsperiode afsluttes med en ekspedition af 1-2 ugers varighed.Vi har rejst til over 30 lande og storbyer med Natursport og Imaginationholdene. Vi rejser ca. 3-4 uger på et skoleår!Profilfagene kan kombineres af flere temaer, fag og aktiviteter. Inden skolestart vælger du et profilfag. Senere på året er du med til at foreslå nye profilfag og vælge dit nye profilfag.

Kom på besøg: Oplev fællesskabet og efterskolelivet på Ranum
Kontakt os for mere information
da_DKDanish