Kulturfag

Verdensklasse

På Ranum Efterskole College har vi med kulturfag fokus på mødet med andre kulturer. Det er mødet med andre unge i andre dele af verden, som former vores egen nationale og personlige identitet — uanset om det er i mødet og samværet med unge fra Norden, Europa, USA, Nepal, Indien eller Ghana.

Rejser til hele verden
Har du spørgsmål til vores rejser, så kontakt os her.

3 perioder & 3 rejser

Skoleåret er inddelt i 3 perioder – 2 profilfag og 1 kulturfagsperiode.

Hver periode afsluttes med en rejse på 5 til 14 dage; i alt rejser vi op til 28 dage.

Profilfag 1

Aug. til okt.

Den første periode har eleven valgt før skolestart og den bruges til at forberede den første profilfagsrejse. Du lærer at sætte dig både personlige og fælles mål for profilfagsperioden. Vi træner til f.eks. et Padi Open Water dykkercertifikat som forberedelse til at tage dykkercertifikat på den afsluttende rejse. Første rejse varer ca. 14 dage.

Kulturfag

Okt. til Feb.

I den anden periode er temaet Kultur og Verdensborgerskab. Kulturfagene tager udgangspunkt i et lands kultur f.eks. USA, Nepal, Sydamerika, Kina eller Japan. I kulturfagene forberedes du grundigt til kulturrejsen, og det er langt fra en ferie. På rejsen møder vi lokale unge og bygger venskaber for livet. Kulturrejsen varer typisk 10-14 dage.

Profilfag 2

Mar. til maj

Tredje periode fokuserer på personlig dannelse og udvikling ved at kombinere både kulturfag og profilfag. Eleverne er nu erfarne i at forme profilfag og meget engagerede i at skabe nye fag. F.eks. opfandt en gruppe elever profilfaget Cheerleading og rejste til USA, hvor de trænede med lokale unge. Sidste rejse varer typisk 5-8 dage.

Book rundvisning

Kom forbi Ranum og oplev stemningen, hør om mulighederne, se stederne og få en god snak med en voksen, som brænder for stedet.