Marine Science på Ranum Efterskole College

I august 2014 tager et nyt skoleår sin begyndelse på Ranum Efterskole College, og et nyt spændende fag vil være at finde på skemaet, nemlig Marine Science.

Marine Science udspringer fra Earth Science, der studerer havet. Det d√¶kker en bred vifte af emner, som blandt andet marine organismer og √łkosystem dynamikken. Disse emner afspejler flere discipliner som havforskere bruger til yderligere viden og forst√•else af processer.

Ranum Efterskole College er i √łjeblikket den eneste skole i Danmark, der tilbyder dette specifikke fag. Peter Friis Andersen vil st√• for undervisningen i faget. P√• Ranum Efterskole er det essentielt at v√¶re i stand til at tilbyde eleverne den bedst mulige uddannelse i hvert eneste fag. Peter Friis Andersen har derfor for nylig deltaget i et kursus i USA, for at blive endnu bedre rustet til undervisningen.

Kurset fandt sted på Wellington High School, 80 km nord for Miami. Der deltog 25 på kurset, hvor Peter var den eneste deltager der ikke var fra USA.

Som Peter fort√¶ller, var de andre deltagere ret forbl√łffede over at han kom hele vejen fra Danmark, for at deltage i kursuset. Men p√• Ranum Efterskole og Ranum Efterskole College er det vigtigt at kunne tilbyde b√•de elever og l√¶rere de bedste betingelser for den bedst mulige undervisning, s√• derfor spiller det ikke den store rolle, hvor langt man skal rejse for et bestemt kursus.

Kurset varede i to dage, men efterf√łlgende fik Peter arrangeret at f√łlge en l√¶rer i en dag og opleve undervisningen p√• skolen. Peter fik derfor mere praktisk erfaring med sig hjem til Danmark og fik derudover mulighed for at tale med nogle af de amerikanske studerende, og f√• deres synspunkt p√• faget, samt hvad de fandt mest interessant.

De andre deltagere fandt det ekstremt sp√¶ndende, at Ranum Efterskole College er villig til at sende en l√¶rer til udlandet for at deltage p√• kurser. Peter talte derfor med nogle af de andre deltagere, om mulighederne for at samarbejde p√• tv√¶rs af landegr√¶nserne. Samarbejdet kunne for eksempel best√• af fjernundervisning, videokonferencer, udveksling af materiale i form af skaller, sand eller andre fysiske pr√łver. En anden mulighed ville v√¶re at bes√łge hinanden p√• skolerne, hvilket Peter ser store muligheder i.

Som Peter p√•peger: ‚ÄĚ80¬†% af jorden er d√¶kket af vand, s√• der er meget vi ikke kender til endnu. Her i Ranum er vi s√• t√¶t p√• fjorden og generelt er Danmark en kultur, hvor havet altid har v√¶ret et vigtigt element, men i dag i skolerne har det ikke den store betydning.

Peter ser en særdeles spændende opgave i at få eleverne mere interesseret i vandet. Peter ser store muligheder i evt. at kombinere havforskning med for eksempel snorkling, dykning, eller fiskeri, hvis eleverne er interesseret i det.

 

 

 



da_DKDanish