Nyt fra rejserne – 15 jan.

15 jan. 2014

Vintersport – Passo Tonale

Europa Tour

Så er vi kommet til Budapest. Det har været en fin kort køretur gennem Slovakiet og Ungarn.
Vi har i dag været på opdagelse i byen, hvor seje Natascha har vist os rundt og fortalt om de forskellig ting vi har set!
Eleverne har fået “fri” nu til, at udforske byen på egen hånd.

Her er lidt billeder fra dagen!

Miami – Den Amerikanske drøm

I dag besøgte vi Mast Academy (high school). Vi mødte nogle søde amerikanske studerende, som viste os rundt og fortalte om deres liv på high school. Efterfølgende fremlagde Rasmus og Oliver om Danmark og deres efterskole. Det blev modtaget med latter og pizza hut. De andre elever var super imødekommende, og vi fik snakket en masse om kulturforskelle. Vi udvekslede gaver, og havde spas. Pga vores scoretrold Jens, som snakkede en masse med en af pigerne, og dermed fik hende inviteret med til vores basketballkamp i morgen, så det bliver hyggeligt. Skolen er fantastiske og ligger direkte på vandet. Det var en superspænende og dejlgt oplevelse.
Efter vi havde sagt pænt farvel, tog vi til Miami Seaquarium som ligger vis a vis. Vi så 4 fede opvisninger og en masse mere. Vi så blandt andet delfiner hoppe, søløver danse og livsfarlige hvale pruste. Til nogle som turde at side i første række blev det til en voldsom vådt oplevelse som ellers var en velkomment forfriskning i 30 graders varme.
Efter det, tog vi til en restaurant/bowlingsal, hvor vi bowlede og spiste lækkre burger. Carls hus vandt kampen så at vi skal tage opvasken i morgen ☹. Nu er vi så på vej hjem, og vi glæder os meget til i morgen, hvor vi skal shoppe og se basketballkampen Miami Hurricanes vs Florida State. Håber i sover godt, (savner dig mor) – godnat.

High School Californien

Endelig en update fra RE Student Exchange at Pajaro Valley High School (se flere updates på vores Facebook-gruppe af samme navn). Vi har sovet to nætter på hostel i et gammelt fort i San Francisco. Været på Alcatraz. Kørt i SFs vilde gader, bl.a. Lombard Street. Set masser af huse, både megaflotte og lidt flipside. Været i Chinatown. Kørt over Golden Gate Bridge. Shoppet lidt i Gilroy Premium Outlets på vej til skolen i går. Og i dag er eleverne i High School med deres værtselever efter første nat hos værtsfamilierne.

Kina Beijing Classic

Afrika Ghana Venskabsskole

Vi er på vej til Ghana (med mellemlanding i Istanbul) efter en nat i tog/lufthavn, så vi kan med sikkerhed sige, at i morgen bliver det varmt.

Cambodja Kultur og dykning

Update fra de første dage:

Mandag 13/1
De første elever tog bussen fra Ranum Efterskole til Aalborg station klokken 04.00. Togturen varede 5,5 time, og undervejs steg de sidste elever på. Derefter fløj vi i 6 timer til Dubai. Vi fløj i et luksus fly, hvor vi fik tæpper, pudder og film på en skærm i sædet foran os. Da vi nåede til Dubai ventede vi i lufthavnen i 10 timer.

Tirsdag 14/1
Efter at have ventet i lufthavnen tog vi flyet i endnu 6 timer for at komme til Vietnam. På grund af tidsforskellen nåede vi til vores hotel klokken 21.00. Derefter gik vi ned på en festgade, hvor vi fandt en hyggelig restaurant, hvor vi sad på 3 etage, og kunne kigge ud over byen. Mange fik et kulturchok den dag, da kulturen i Ho Chi Minh er meget anderledes end den danske kultur.

Onsdag 15/1
Vi stod tidligt op for at tage bussen til Cambodja. Det var en smuk tur først gennem Vietnam og senere gennem Cambodja. Vi var allerede i Cambodja klokken 14.00. Vi tog tuk tuk’er (en scooter med et lad på, hvor der kan sidde 4 personer på). Da vi havde tjekket ind på hotellet delte vi os op, således at dem der var trætte kunne blive på hostlet, og dem der var sultne kunne gå med ud og få frokost. Vi tog igen tuk tuk’erne ud til et tempel, hvor vi gik hen til en hyggelig café og fik frokost. Vi gik en tur i området for derefter at tage tuk tuk’erne tilbage til hotellet. Senere mødtes vi for, at gå ud til en lækker lokal fiskerestaurant for at spise aftensmad.

Glade og varme hilsner fra Cecilia og Kristine

Marokko African Performance

Vi er vel ankommet til Marrakech, og ALLE er trætte men ved godt mod:-) Vi har kigget lidt på Marrakech i dag, hvilket var rigtig spændende og meget anderledes end hvad vi er vant til. I morgen skal vi på guidet byvandring og efterfølgende skolebesøg med show. Det glæder vi os meget til!

Sydkorea kultur og konflikt

Velfortjent aftensmad med steg selv din gris og ko. Til højre et minde om vores meget sure vagtmand.

Nepal venskabsskole

Nepal Kultur og natur trek

Nepal Himalaya Trekking

Nicaragua Bæredygtighed

Saa er vi alle ankommet doedtraette til hotellet i Managua. Vi skynder os i bad og saa i seng, inden vi om 6 timer skal koere med bussen sydpaa. Vi vil fra nu af ikke vaere saa gode til at skrive herinde, men intet nyt er som sagt godt nyt
Buenos noches

Japan Ungekultur

Peru – I Inkaernes fodspor

Peru dag 1 og 2 af Christian, Troels og Niels

Peru dagbog -Dag 1 og 2 – Danmark til Cusco samt Chinchero

Hele turen startede på skolen, hvor nogle af os mødtes. Vi lavede en madpakke og tog så ellers afsted mod Aalborg Lufthavn. Der mødte vi så resten af holdet og fik sagt farvel til familie o.s.v. Vi fik udleveret vores biletter og tog så ellers afsted mod Gatwick lufthavn, London. Det var en kort flyvetur, og da vi landede tog vi en bus mod heathrow Lufthavn, hvor vi skulle flyve videre fra. Vi fik resten af billetterne, og efter 8 timers fantastisk solbrille prøvning, lettede flyet mod Madrid. I Madrid stormede vi hen mod det fantastiske burgerking skilt, men da vi kom frem til disken, sagde den onde spanier at de lukkede nu. Alle var sure…. Så vi købte en kedelig sandwich med kedeligt kød og kedelig ost, og oven i det var brødet kedeligt. Vi lettede så efter kort tid mod Lima og denne tur tog helt op til 12 timer i et stræk. Det var ikke så slemt fordi der var film og det var nat så man kunne sove. Christians skærm var i stykke, tud. I Lima skulle vi direkte videre mod Cusco, men der var lige tid til at få noget mad. Alle købte noget uciviliseret McDonalds mad, men vi fik en majestætisk pizza slice på Papa Johns. Da vi så endelig fik tjekket ind og var klar til at tage på den sidste flyvetur på vores lange rejse, fik vi pludselig at vide at vores fly var forsinket med en time, men det hele skulle nok gå, fordi en flaske Cola kostede kun en 10’er. Da vi så endelig kom afsted, fik vi endelig sæt ordenligt på Peru for første gang. Vi landede i lufthavnen hvor vi blev hentet af vores guider, Kong Arthur og Mary, som havde en box-lunch klar til os. Vi tog med hast afsted mod nogle gamle bygninger som vi skulle se (kultur), hvorefter vi kørte mod vores hotel i Ollantaytambo, hvor vi blev overasket over vores lækre suiter med 2 altaner og fladskærm (tak Jacob for det bedste værelse ♥). Vi tog så ned og fik fællesspisning, men maden var ikke ligefrem til at juble over. Vi var alle trætte da vi gik hjem, klokken var jo også en del over vores sengetid (kl 20:00), så vi faldt i søvn med det samme.

Christian, Troels og Niels

Følg vores rejser direkte på Facebook!

Vil du ikke vente på den daglige opdatering kan du gå ind og få de seneste opdatering på vores hoved facebook side – Find den på www.facebook.com/ranumefterskole