Sydkorea P2-2013-14

Sydkorea information kommer her.

Dagbøger, billeder og video kommer herunder

Elevhistorie

Vi havde efter forslag fra to elever valgt at lave en tur til Sydkorea. Efter tre måneders forberedelse, med vores kulturprofilfag var vi endelig klar til at tage af sted.

Den 14 januar 2014 tog vi af sted fra Kastrup lufthavn. Vi skulle mellemlande i Dubai, og først den 15 januar omkring kl. 19.00 landede vi i Sydkorea i hovedstaden Seoul.

Den første dag havde vi ikke det vilde på programmet, pga. vi alle skulle komme os over vores jetlag. Dagen blev derfor brugt på at få vekslet dollars og euro om til koreanske won. Derudover gik vi rundt i Seoul og fik os orienteret lidt i området. Dagen efter var det tid til at komme på High School besøg, hvor vi skulle møde nogle koreanske elever. Vi blev hver især tildelt en elev, som vi skulle med hjem og bo hos.

Det har været en kæmpe oplevelse for os alle sammen, men der var selvfølgelig både op og nedture ved det. Vi fik alle et kæmpe indblik i koreanernes hverdag og kultur, og de fleste af os fik nye venskaber, som vi holder kontakten til via facebook.

På rejsen besøgte vi også et tempel, hvor vi mediterede og lærte, hvordan man hver gang man går forbi en Buddha skal bukke tre gange. Udover det var vi også henne ved DMZ, den demilitariserede zone mellem Nord- og Sydkorea. Vi kunne simpelthen stå og kigge ind i Nordkorea – verdens mest lukkede land, hvilket var vildt spændende.

Efter det tog vi hen til en station kaldet Dorasan. Det er en station sydkoreanerne har bygget, til den dag Nordkorea og Sydkorea forenes. Det vil sige, at den lige nu står helt tom. Kun besøgt af turister. Vi havde mange mindre kulturoplevelser, som alligevel spillede en stor rolle på turen. Vi var eksempelvis på karaoke bar, smagte kimchi, riskager og meget andet.

Noget meget specielt ved turen var, at koreanerne tog mange billeder af en. De er nemlig ikke vant til turister. I hvert fald ikke fra Europa. Vi blev behandlet som modeller når de tog billeder af os. Det skete også at de gik hen til os for at fortælle os, hvor smukke vi var.

I løbet af turen fik vi et godt indblik i kulturen i Sydkorea, hvordan deres samfund er bygget op. Det var både historiske ting vi fik set, men der var også tid til andet. Det var i det hele taget et rigtigt godt miks af aktiviteter. Vi mødte rigtig mange interessante mennesker., bl. a. en vildt sej munk, som fulgte med i fodbold.

Rejseberetning

Så er vi på vej til Sydkorea – Dagbog dag 1 og 2 og 3
Tirsdag tidligt morgen tog alle toget mod Kastrup. Da vi ankom tjekkede vi ind, og før vi vidste af det, var vi på vej mod Dubai, og forberedte os på en 6 timer lang flyvetur. Vi havde 3 timer og 30 minutter i Dubai, som for de flestes vedkommende blev brugt på at udforske den overvældende lufthavn. Turen til Seoul tog så yderligere 8 timer i fly. Efter en lille pause var vi klar til at tage en bus hen til vores hostel, som ligger i Shinchon i Seoul. Da vi ankom, fik vi lidt tid til at pakke ud, og bagefter tog vi på restaurant. På restauranten skulle vi selv lave maden. Den var dog meget anderledes end hjemme i Danmark, men vi klarede os igennem det sammen(kan vi klare det). Om aftenen fik vi lov til at gå rundt og orientere os.

Om morgenen skulle vi selv lave morgenmad, og bagefter skulle der vaskes op. Det var dog en lille udfordring, fordi der ikke var noget vand. Men vi klarede det(sammen). Indtil klokken 15.00 shoppede vi og udforskede vores lokalområde, Shinchon.

Forude venter os en fantastisk tur på karaokebar.
XOXO Ida og Victoria

I søndags
var vi delt op, altså vi var en pige gruppe og en drenge gruppe. Så det betød at alle os piger var ude og hygge os maks. Vi startede dagen ud med at tage til Myeong-Dong for at shoppe. Vi kiggede først i butikker nede ved metroen, og derefter gik vi op i gågaderne. Oppe i en af gågaderne fandt vi en café hvor man kunne få “sundt” mad. Caféen hed De Chocolate Café, og der kunne vi få lækre salater og tomat, skinke og oste paninier. Efterskolen gav drikkevarer på caféen så der var ikke et øje tørt og alle pigerne var glade. Efter et skønt måltid spredtes vi igen ude i gågaderne. Nu stod den på shopping, og der skulle bare bruges nogle penge. Caroline, Ida og Victoria gik sammen med Tine, og der blev brugt rigtig mange timer inde i makeup forretninger, og Caroline begyndte måske og få lidt ondt i armene af alle de poser. Men alle overlevede, og vi tog metroen tilbage til vores hostel. Nær vores hostel var der to neglesaloner vor vi alle fik ordnet negle. Det var sindssygt hyggeligt, og vi sad side om side og snakkede og fnisesede. Med vores fine negle og mange shopping poser gik vi på Noddlebox og fik noget nudel og ris noget, og der fik vi også gratis forårsruller. Efter vi havde siddet der et stykke tid, smuttede vi ind ved siden af og sluttede dagen af med en churro. Dem der kunne holde til mere smuttede ud og aftenshoppede mens andre tog op på hostlet for at slappe af og tage et varmt bad.
– Tak for en skøn dag piger.
Xoxo Caroline.

Fredag morgen
startede ud med tidlig morgenmad og kaffe drikning. Vi fik information om hvad dagen skulle bringe. En tur til en syd koreansk skole og derefter et døgn ophold hos en syd koreansk familie. Vi tog metroen til Bucheon, og fik en time til at spise. Da vi blev samlet igen blev vi kørt i små grupper hen til skolen. Første indtrykket af skolen var vel at eleverne var mindst lige så nervøse og spændte som vi var. Vi blev med det samme sat med vores partnere. Pige med pige og dreng med dreng. Undtagen Torsten som Åbenbart har et piget navn i Korea, resultatet blev at Torsten skulle overnatte med en pige;) Efter 15 minutters til at snakke med ens partner Begyndte vi at præsentere om Danmark til Koreanerne. Herefter fremlagde de til os om Syd Korea. Da vi fik en pause var eleverne på skolen meget opsatte på at få billeder med og af os. Vi var superstjerne i 10 minutter. Efter vi fik et par ord fra Thomas om hvor dejlige og smukke vi er tog vi med eleverne hjem. Køre turen hjem i bus, bil og taxa var halv akavet da de fleste elever ikke kunne engelsk særlig godt. Jeg personligt fik et 20 min foredrag om hvor smuk og eksotisk jeg er af min partners mor-Torsten. Vi kom hjem til deres forholdsvis små lejligheder og blev tilbudt tee og andre gaver. Senere var der folk der mødtes med andre partnere, men andre blev også der hjemme og spillede LOL med deres partnere. Dem der tog ud i byen tog på enten Karaoke, net café eller spise steder. Deres net cafe stole var så mega bløde omg-Sebastian. Efter en lang og hyggelig(i nogens tilfælde mindre hyggeligt) aften gik vi trætte i seng. I morges fik vi for det meste traditionel koreansk morgen mad med tee eller andet drikkelse. Efter vi tog billeder med familierne mødtes vi alle i et stort indkøbscenter. Det føltes som om der var gået år siden vi så hindanden sidst. Der blev taget lange afskeds taler med vores nye venner. Billeder blev taget og facebook profiler blev udvekslet. Et sidste gruppe billede blev taget og der blev vinket farvel. Nu snakker vi om vores oplevelser som vi sikkert vil huske i lang tid. Enten positive eller negative momenter. Alt i alt var det en grænseoverskredende oplevelse, men det var helt sikkert noget vi er glade for. Peace

Buddhistisk-tempel-dag
Kære alle forventningsfulde, bekymrede og nysgerrige forældre samt bedsteforældre der læser dette – Vi har det godt.

I dag (D. 20) vågnede vi tidligt op til sne. De styrtede ned med store snefnug og vi frøs af helvede til. Det stoppede dog ikke Mikkel Schack fra at gå rundt i shorts. Vi tog metroen og bussen til et lille buddhistisk tempel i udkanten af Seoul, højt oppe på et bjerg, bakke eller sådan nogen. Whatever. Vi blev mødt af nogle meget glade koreanere, som gav os det tøj vi skulle have på. Vi lignede alle fattige bønder og frøs også lidt. Bagefter fik vi at vide af en munk hvordan man zen-mediterer, og så sad vi ellers i ubehagelige stillinger på gulvet i nogle minutter og prøvede at finde os selv.

Efter en 10m pause kom der små borde ind med traditionelle snacks og frugt te. Vi fik en masse historie om buddhisme og teori fortalt af den søde gamle munk, mens vi spiste os fede i de traditionelle småkager. Fuglsang siger at de smagte som ”dårlige klejner blandet op med underlige riskager”.

Efter endnu en pause kom der en ny ung (og super glad) munk ind sammen med 5 ældre koreanske tanter. Så skulle vi lave lotus-blomster af papir. Den glade munke koreaner gik rundt mellem os og vidste meget stolt de tegneserier som han havde lavet, i mens tanterne prøvede at hjælpe os ikke-kreative danskere.

Da vi var færdig med at prøve på at trylle blomster frem, skulle vi spise. I ”kantinen” mødte vi en masse munke og fattige koreanere, der fik et gratis måltid mad i templet. Di Diego spurgte den glade unge munk, hvor tit han barbede sit hoved, hvorefter han gnubber sit skinnende hoved og sagde ”skinhead BLING BLING!”.

Til sidst havde vi en lille sneboldkamp med munkene og fik en rundvisning i tempelområdet.

Nu sidder vi og skriver dagbog i fællesområdet på hotellet og venter på at få vores karaoke-præmie af Jens og Fuglsang.

Fra Nicoline, Sumaiya og Di Diego
Ps. Fuglsang har en hest der hedder King. Flying King.

Drengerøvs dag
Vi startede dagen ud med at få lov til at sove længe. En hel time senere end normalt, til morgenmaden fik vi instrukser for dagen, hvor vi blev enige om at tage ud og køre go-cart og bowle. Da alle var klar gik vi hen til metroen for at tage den lange lange tur ud til go-cart området på hele 45 minutter at komme derud men man må sige det var hele ventetiden værd. Efter to timers intens go-cart race tog vi metroen til Gangnam for finde noget beskidt og fedtet drengemad. Efter maden gik vi rundt i Gangnam og så på dyre biler, alt fra Audi til Maserati. Efter vores besøg i Gangnam tog vi metroen helt hjem til hotellet for at få et par timers søvn. Da vi vågnede satte vi os ned i køkkenet for at beslutte hvad der videre skulle ske. Vi blev enige om at ingen var sultne så vi ville gå ud og bowle men da vi kom hen til bowlingehallen var der ikke nok baner til at alle kunne spille, så vi gik ned i byen for at finde noget andet at give os til. Vi faldt over et sted hvor man kunne konkure i forskellige ting såsom baseball, basketball og forskellige styrkeprøver. Efter vi havde været der i en god 1 ½ time tog vi på McD for at få mere beskidt fastfood. Da vi havde spist var alle så trætte at vi bare gik op og fik en god natsøvn.

Vi tog bussen
fra hostelet ved en 8 tiden, og ankom til den demilitariserede zone imellem nord og Sydkorea. Første stop på turen var Freedom Bridge. Freedom Bridge er en bro hvor der blev udvekslet fanger imellem nord og syd. Der var dog ret koldt og åbent, så mange valgte at gå ind i vores bus igen.

Derefter kørte vi med bussen til den tredje ud af fire tunneler, som Nordkorea havde gravet ind imod Seoul. Vi skulle først putte alle vores ting ind i et rum, ellers så blev vi bare nakket. Derefter gik vi langt ned af en tunnel, med vores gule hjelme som i øvrigt var sponsoreret af PESA.  Og vi gik meget, meget, meget langt ned af en gang, faktisk gik vi for at være helt præcise 73 meter ned i jorden, for så at gå igennem en 200 meter lang stentunnel, for så at støde på en betonvæg hvor der var en dør, med en rød lyskæde og pigtråd. Det var også fint nok, indtil vi skulle op igen. Heldigvis var der pausestole, som blev benyttet flittigt af alle de unge mennesker (Cicilia & Thea). Og så fandt vi ud af at der var et tog!

Derefter kom vi op til et observatorium hvor der stod bevæbnede mænd, med store pistoler som heldigvis var flinke hvis bare man ikke tog billeder på den anden side, af den gule linje. Så kunne vi stå og beglo de små Nordkoreanere som om de var aber i et bur. Desværre er Nordkoreanere så små, at vi ikke kunne se dem. Kun deres små huse.

Det var meget skægt, men derefter skulle vi med toget til Nordkorea. Desværre kørte det sidste tog i 1945, og der var udsigt til et par års ventetid. Vi valgte derefter at vende hjem ad mod City Hall, men desværre gik bussen åbenbart i stå uden for en Ginseng, kedsomheds, totalt træls, roe museum. Der blev vi lært alt om denne tydeligvis spændende og sunde grønsags substanslignende ting kaldet en Ginseng. Vi blev tvunget til at drikke dette brækfremskyndende glas Ginseng saft. De ville mægtig gerne sælge os disse produkter til en beskeden sum af 207$ for 2 bittesmå 100 Ml bøtter Ginseng slim.
Bussen kørte derefter til endestationen, hvor vi havde fri til at spise. Derefter valgte nogle at stå på skøjter, og Sinan viste sig at være den mest elegante isdronning.

XoXo Frederik Kuhdahl, Cicilia Kristensen, Thea Bjensen og Mikkel Schack, Tobias (K) Hoffmeister

{igallery id=3199|cid=316|pid=1|type=category|children=0|addlinks=0|tags=|limit=0}