Japan

JapanJapan unge & kultur

Dagb√łger, billeder og video kommer her

F√łrste update fra Japan

D. 16. Januar 2013 РI Japan med RE
Jetlagget mærkes tydeligt da jeg vågner klokken halv syv (japansk tid).
Japan 2013Vi får lov til at sove en time ekstra, men Danny og jeg beslutter at smutte en tur ud og finde os noget at drikke i en automat. Der står automater overalt, og heldigvis har vi også en på hostellet. Jeg er en smule rundt på gulvet, når automaten giver mig en varm drik, da jeg troede jeg havde valgt iste. Ikke bare lunken, men varm som i kaffevarm. Det viser sig halvdelen af tingene i automaterne faktisk er te, som jo skal drikkes varm.

Min smager lidt af en blanding af kaffe, te og kakao. Dannys smager kraftigt af citron, men da vi begge gerne vil pr√łve at smage¬†“dragonball-sodavanden”, som vi s√• i g√•r, pr√łver vi lykken igen.
“Dragonball-sodavanden” smager meget som Fanta, og udenp√• d√•sen er der en Gi som en af figurerne i dragonball har p√• i serien.¬†Senere f√•r vi forn√łjelsen af at v√¶kke de andre, da jetlagget har ramt dem h√•rdere.
Inden vi g√•r ud og spiser morgenmad, f√•r vi lov til at g√• ind i et supermarked. Nogle af os k√łber noget til at spise senere.

Jeg k√łber noget der hedder Onigiri – de der risboller man tit ser i anime. Det smager meget kraftigt af fisk, og det er derfor ikke noget for mig da jeg ikke¬†bryder mig om fisk.

Japan 2013Til morgenmad f√•r vi toast, √¶g og salat. Der er toast med sm√łr, som pizza og med ketchup, √¶g og bacon. Selvom det lyder meget enkelt smager det som¬†noget i en anden dimension, hvilket ender i at jeg k√łber en toast til.
Desuden er “Iced Tea” bogstavelig talt te med is. Ikke lige min favorit, da jeg ikke er den st√łrste fan af te.
Efter maden pr√łver vi at finde “Kejserpaladset”, hvilket vi fuldst√¶ndig “failer” til. Men vi finder det dog til sidst, og det er faktisk nice nok.
Derefter tager vi hen til “Det Gyldne Tempel”. Fokusset er ikke p√• templet, tv√¶rtimod.

Vi farer vild da turen g√•r hjemad, eller s√• husker jeg bare ikke vi har g√•et i to timer for at komme derned. Til geng√¶ld f√•r vi lov til at shoppe¬†i “Arkaden” da vi endelig kommer tilbage.¬†Inde i “Arkaden” er der utroligt mange butikker og jeg kender ingen af dem. Alt…For…Mange…Muligheder… Vi skal 100 procent tilbage i morgen.¬†Aftensmaden er valgfri, da vi har f√•et madpenge, s√• Kristoffer og jeg g√•r ind p√• en indisk restaurant. Karrysuppe i stedet for te og indisk musikvideoer i¬†baggrunden er ikke d√•rligt, men maden er virkelig uovertruffen, og som alle andre steder i Japan, er stemningen go` – personalet er venligt og betjeningen¬†super. Jeg tror vi fik vores mad efter 2 et halvt minut.

Sådan slutter min anden dag i Japan, og alt jeg har set indtil videre har været positivt overraskende. Jeg håber, bare jeg kan lade være med at bruge alle mine penge inden vi er i Tokyo.
Hilsner fra holdet i Japan

Dagbog torsdag:
I dag bes√łgte vi Manga Museet, hvor de havde alle Mangaer fra start til ca. nu. De havde blandt andet Zelda, Naruto, Onepiece, Bleach, FullMetal Alchemist og Hellsing. Vi brugte ca. 2.30 time p√• museet, og vi l√¶ste og l√¶ste. Derefter begyndte vi at g√•. Vi gik imod “The Japanese Food Market”, hvor vi fik resten af dagens madpenge, hvorefter vi gik i krig med markedet. Jeg gik sammen med Fredrik Gundholm og Cecilie. Vi k√łbte noget Jelly, der var formet som et jordb√¶r, og det var vildt l√¶kkert – eller det synes jeg i hvert fald. Cecilie br√łd sig ikke s√• meget om det.
Til aftensmad fik vi alle sammen noget forskelligt. Jeg fik pasta p√• toastrestauranten “promenaden”. Jeg ved ikke hvad de andre fik. Cecilie, Fredrik og jeg gik ogs√• p√• snack hunt, og fik nogle l√¶kre desserter – meget japansk! Vi bes√łgte ogs√• en lille spilbutik, der l√• overfor vores hostel. Efterf√łlgende gik vi i seng – eller jeg gjorde.

– Phillip

Japan, Tokyo, d.19 januar, 2013
I dag skulle vi hen til Akihapara, som er et k√¶mpe stort teknologiomr√•de. Vi stod op tidligt om morgenen, fik noget at spise og tog Japan 2013toget. Da vi tr√•dte ind p√• den centrale gade, kunne man se det med det samme. Gigantiske reklamer p√• k√¶mpe store h√łjhuse, mennesker i massevis, og lugten af mad ude foran restauranterne. Vi bev√¶gede os ned ad den store vej, og kom til et hus med spejlreflekser. Der delte vi os i sm√• grupper, og gik ud for at kigge p√• alle de forskellige butikker. Vi skulle ogs√• finde noget mad. Vi gik rundt i to timer, hvorefter vi m√łdtes ved den store bygning igen – eller de fleste af os gjorde. Frederik var ved at k√łbe et jakkes√¶t, hvilket bet√łd at n√¶sten alle os fra den gruppe, kom for sent til m√łdestedet. Dog var det lige ved siden af, s√• ingen blev v√¶k. Da alle var fremme aftalte vi, at vi kunne blive to timer ekstra. De to timer gik hurtigt, og s√• skulle vi hjem igen.

Da vi kom hjem fik vi lidt fritid, hvor vi kunne spise aftensmad. Derefter skulle vi snakke om dagen der var g√•et og om dagen i morgen. Vi var blevet delt ind i nogle grupper, da vi skulle interviewe nogle japanere p√• Jingu-Vashi-broen. Det skulle vi forberede os p√• i grupperne, ved at skrive sp√łrgsm√•l ned og aftale n√¶rmere med gruppen.
VJakob Petersen

Klar til hjemturen

Japan 2013

{igallery id=3946|cid=240|pid=1|type=category|children=0|showmenu=0|tags=|limit=0}

Profilfaget Japan er foreslået af elever ud fra en interesse i Japansk kultur, kunst, design og levevis, særligt for unge.
Japan har oplevet adskillige naturkatastrofer de seneste år, og hvordan håndterer de unge det og hvorledes ser fremtiden ud.

Vi vil bes√łge en lokale unge og fors√łge at komme med i skole, samt f√łlge dem i deres fritid. Faget kan fint forenes med interesser i kampsport, tegning og gastronomi.

I forberedelserne til rejsen skal vi arbejde med forholdene i Japan bla. kultur, religion, historie , natur og geografi.
Vi forbereder en fremlæggelse af et bestemt emne, der skal præsenteres for de andre elever på holdet, som et led i præsentationstræningen.

Kuntur Profilfag - Ranum EfterskoleDu skal desuden researche til en artikel eller film, der skal laves p√• rejsen. Researchen f√łr rejsen danner udgangspunkt for unders√łgelser og interviews under rejsen.
På rejsen skal vi finde information og dokumentation til en artikel i form af interview, fotografi og video. Vi vil efter rejsen arbejde dels med det trykte medier og dels med virtuelle medier i form af en blog/hjemmeside/facebook og videoreportager til Youtube.

Information:

Vilk√•r og √łkonomi: Egenbetaling p√• rejsen vil v√¶re ca. 8.500,- kr. + evt. afbestillingsforsikring og vaccinationer ansl√•et ca. 700,-kr. Lommepenge anbefalet 500-1000,- kr.