Kina

KinaKina

Dagbøger, billeder og video fra Kina turen kommer herunder.

D. 14. Januar
Hej allesammen!
Nu er vi endelig i Kina efter ca. et døgns rejse, hvor vi mellemlandede i Helsinki (Finland).
Da vi ankom, var vi alle meget trætte, og de fleste sov hele eftermiddagen væk. Vi blev inddelt i tre grupper, som vi skulle spise aftensmad sammen med. Efter maden gik vi i ca. en halv time, for at komme til et fantastisk kung fu show. Showet var baseret på en fortælling om en dreng, som blev sendt til en kung fu skole af sin moder. Drengen var i starten bange for at starte på kung fu skolen, og ville ikke forlade sin moder. Hans kung fu mester fik drengen til at indse, ved at fortælle ham sin egen historie, at kung fu var det rette for ham. Showet var fyldt med mange gode effekter og imponerende kung fu. Nogle valgte den dovne vej, at tage en taxa hjem, mens andre var friske nok til at tage turen hjem til fods.

Kina d. 14 Januar 2013Mandagen startede med kinesisk morgenmad på hotellet. Derefter tog vi bussen ud til den Kinesiske Mur. Turen tog ca. halvanden time, men det var køretiden værd. Alle i varmt tøj, tog vi de første skridt på den kinesiske mur. Det var en gennembrydende oplevelse at bestige muren. Oplevelsen og udsigten oversteg alle forventninger, og man glemte helt den bidende kulde. Vi fik udfordret vores evner i at prutte om prisen, hvilket var en større udfordring for nogle. Vi fik alle taget en masse fabelagtige billeder, og forlod muren med en god fornemmelse i maven. Den dag stod frokosten for de fleste på nudler. Turen hjem fra muren varede lidt over to timer pga. af den tætte trafik. Vi skulle selv tage initiativ til, hvad vi ville bruge dagens sidste timer på, hvor vi også selv skulle sørge for dagens sidste måltid.
Mille Krogh Nielsen, Kasper Neess Rasmussen & Julie Løager Jespersen.
Fotos: Mathias Pejs

D. 15. Januar
Kina 2013Det er tirsdag, og dagen startede, ligesom i går, med kinesisk morgenmad på hotellet. Derefter gik vi alle ud til Den Forbudte By samt Den Himmelske Fredsplads. Lærerne satte os på fri fod i Den Forbudte By, hvor vi havde 3 timer, at gå rundt og kigge i. Det hele var meget stort, og man fik en følelse af, at man trådte ind i det gamle Kina. Bygningerne var særdeles smukke og yndefulde, og det var specielt at gå rundt derinde. Alle forlod vi stedet med en god aura. Efter en tur i Den Forbudte By, havde vi mulighed for at udforske Den Himmelske Fredsplads.
Om aftenen stod menuen på Peking-and samt andre småspecialiteter fra en berømt restaurant, hvilket var en af de gamle kejseres yndlingsrestauranter. Maden var efter elevernes mening en smule speciel men en spændende oplevelse, hvor alle fandt deres egen favoritret. Efter aftensmaden var der mulighed for at gå en tur i byen, eller at hygge os på hotellet.

Kina 2013I morgen tager vi nattoget til Shanghai, hvor vi tjekker ind på sportsuniversitetet. Vi er spændte, men ved endnu ikke hvor gode netforbindelser vi har. Derfor må I være tålmodige med flere informationer om vores fantastiske tur!
Mange hilsner Kinaholdet!

D. 17. januar
Kung Fu
Så kom vi til Shanghai og til kampsportstræning på sportsuniversitetet, hvor vi også bor. Vi er derfor lidt brugte, da ikke alle fik lige meget søvn i nattoget. Nok en fantastisk dag i det fjerne østen!

Torsdag aften skulle vi med et tog fra Beijing mod Shanghai. Vi skulle køre fra klokken 10 om aftenen til klokken lidt i 11 næste morgen. Vi skulle køre i en ”hardsleeper” som er et tog med ret hårde senge, hvor man ligger i rum med 6 senge i 2 rækker. Det var meget hyggeligt, men ikke yderst komfortabelt.
Hilsner fra Kina

D. 18. januar
Så blev det fredag og vi skulle tidligt op, da vi skulle ud og besøge et gymnasium. Personligt vågnede jeg først, da jeg blev vækket Kina 2013af Anne, fordi alle andre sad i bussen og var klar til at køre. Vi kom i tøjet og ud i bussen, der skulle køre os til det gymnasium, hvor vi skulle lave nogle kinesiske gækkebreve. Det var ikke meget anderledes end almindelige gækkebreve eller papirklip, som vi kender hjemme fra. Vi blev instrueret i det, af en kina-parpir-klippe-mester, som højest sandsynligt aldrig havde lavet andet i hele sit liv. Vi fik en lille rundvisning på skolen.

Efter besøget tog vi ud i den gamle bydel, som ligger inde midt i Shanghai. Det er en by fyldt med højhuse og folk med fart på og kæmpe vinger bagud. Det var smukt og en vildt fantastisk at opleve.

Derefter var der nogle af os, der tog ud for at se et omrĂĄde der hed M50. Et omrĂĄde med en masse forskellige gallerier og streetart rund omkring. Ting man ellers ikke lige ser rundt omkring i Kina.

Kina 2013Lige nu ligger jeg og chiller på værelset og hører lidt lækkert Johnson musik!
En max god dag på en alt for god tur! / Anders Lilleøre / Foto: Mathias Pejs

D. 19. januar
Hej igen
Vi er lige kommet hjem efter et “for sygt” cirkusshow!!! Wauw, wauw og atter wauw. Dejlig afslutning pĂĄ skøn dag, der startede med rundvisning pĂĄ vores super tjekkede eliteuniversitet. Faciliteter til efterfølgelse, men det bedste ved det hele var dog Wushu (kungfu) museet.
Godnat fra Shanghai og på genhør!

D. 21. januar
Hej alle
Kina 2013Så er vores helt fantastiske Kinatur ved at være slut, efter de sidste to hektiske men oplevelsesrige dage i Shanghai. Dagen i går stod på besøg på themarked samt familietur hos Isabellas familie, hvor vi sammen med hendes mange familiemedlemmer lavede dumplings, hvilket er små spiselige pakker med grøntsager og kød. Det var så fantastisk at opleve, hvor åbne og gæstfrie, de alle sammen var! Vi havde det så hyggeligt, mens vi havde konkurrence med bedste papirsklip, som Anders og Stine vandt. Efter familietur tog vi ind til Nanjing Lu, hvor vi i små grupper fik shoppet og set The Bund. Den smukkeste udsigt til Pudong med mange lysende skyskrabere.

I dag brugte vi formiddagen på vores sidste Kung Fu og Tai Chi træning. Eftermiddagen blev brugt på Shanghais Fake Market, for de som havde lyst. Hertil aften har vi haft en traditionel kinesisk afskedsfest for vores lærere og rektoren for den internationale afdeling. Vi fik virkelig meget kinesisk mad, som nogle nød godt af, mens andre stadig ikke har vænnet sig til den kinesiske madkultur.

Vi fik sluttet vores uforglemmelige Kinatur af med en dejlig og hyggelig aften. Nu glæder vi os så småt til at vende næsen mod det kolde Danmark, i morgen tidlig, hvor vi altid kan spise os mætte i rugbrød, leverpostej og hvor vandet kan drikkes fra hanen.
Vi glæder os til at se jer alle sammen!

Onsdag d. 23. januar 2013
Kina 2013Alle er vi kommet godt hjem fra vores fantastiske rejse til Kina, der sluttede af med en festlig banket. Her fik vi ufattelig meget Kinamad, der fik en blandet modtagelse. Vi fik også sodavand og lov til at smage lidt lys kinesisk øl, som de drikker til maden i Kina.

Hjemrejsen startede med en bustur tidligt om morgenen til Shanghais lufthavn. Vi boardede i Shanghai kl. 9.35, hvor vi var klar til vores 10 timers lange rejse til Helsinki. Da vi kom til Helsinki, havde vi et kvarter til at nå hen til det andet fly, som skulle flyve os til Danmark. Turen tog omkring halvanden time. Da vi kom til Danmark, var vi alle udmattede og trætte, men vi var alle begejstrede over den velkendte mad. Efter en smule ventetid i lufthavnen, ventede der en 4 timers lang togtur samt 1 times bustur, før vi kl. 1 om natten ankom til efterskolen.
De kommende dage skal vi se de kinesiske film: Den Forbudte By og Kung Fu Panda 2.
Der skal også forberedes en præsentation af rejsen, så de andre elever får indblik i vores fantastiske tur til Kina.
Af Kasper, Mille og Julie

PS: Tak til forældre for lån af nogle helt fantastiske unge mennesker, der viste overskud, omsorg, ansvarlighed, duelighed og godt humør hele vejen igennem. I kan godt være stolte og med ro i sindet sende dem ud i verdenen en anden gang!

{igallery id=5256|cid=236|pid=1|type=category|children=0|showmenu=0|tags=|limit=0}

Besøg Kinas to hovestæder Beijing og Shanghai
Profilfaget sætter fokus på Kina og ekspeditionen går til hovestæderne i Riget i Midten, verdens folkerigeste land med sine mere end 1.2000.000.000 indbyggere.

Når man som lyshåret vesterlænding er blandt de mange sorthårede kinesere. som bl.a. på Shanghais gågade. Nanjing Lu, kan det nogen gange føles som der vitterlig er flere millioner omkring en. Kina og Orienten er anderledes og byder på såvel lyde som farver som lugte af en anden verden

BEIJING – Kinas hovedstad er turens 1. stop .Hvor vi skal være `rigtige` turister og da osse bo pĂĄ luksus hotel. Og sĂĄ skal vi pĂĄ opdagelse ud til:

Den Himmelske Freds Plads, som kan rumme 1.000.000 mennesker. Den Forbudte By; kejseren af Kinas palads gennem mange dynastier. Den Himmelske Park; med sine ofringstempler og masser af kinesisk morgengymnastik
Den Store Mur; et flere 1000 km langt bygningsværk, som menes at være det eneste menneskeskabte der kan  ses fra det ydre rum . Kung Fu aftenshow i verdensklasse. Nattog; kinesisk Kuntur Profilfag - Ranum Efterskolesovevogn (hardsleeper) til Shanghai; Kinas mest pulserende by med sin 20.000.000.(uofficelt) beboere.
Sportsuniversitetet; her skal vi bo. Her er der mulighed for at træne Kung Fu dagligt med kinesiske lærere. The Bund, den gamle havnefront, som egner sig brillant til en aftentur
Shanghai museum, en storstilet bygning som sammenstiller jorden og himlen. Akrobatik; cirkus i absolut topklasse
Skolebesøg på både på gymnasium og en folkeskole

Familie – et besøg hjemme hos Isabellas” bedsteforældre giver et indblik i hvordan generationerne stadig bor sammen. “Isabella, som er tidligere Ranum elev, er datter af en kinesisk mor, Tao, og er derfor kinesisktalende. Hun vil sammen med sin danske far, Karsten, være med som guider.

De faglige forberedelser er fokuseret på sprog, kultur, egne små projekter / studier af særlige forhold i landet. Vi skal også formidle vores rejse efter forløbet.

Information til Kina turen

Tovholder: AM + Karsten og Isabella

Vilkår og økonomi: Egenbetaling på rejsen vil være 7.500,- kr. + evt. afbestillingsforsikring ca. 350,- kr. + Vaccinationer anslået ca. 750,- kr. Lommepenge anbefalet 500-1000,- kr.