Profilfag

Profilfag ud over alle grænser

Vi er en skole i tiden, og vores aktiviteter skal give mening for både lærere og elever, så vi får et stærkt fællesskab. Profilfagene udgør stærke interessefællesskaber, som bringer forskellige elever og voksne sammen om en udviklingsproces som er helt unik. Vi oplever, at det vejledende fællesskab, der opstår i mellem elever og voksne på rejsen er det ultimative læringsrum, som for alvor giver eleverne mod og lyst til at tage roret selv videre i livet.

Rejser til hele verden

3 perioder & 3 rejser

Skoleåret er inddelt i 3 perioder – 2 profilfag og 1 kulturfagsperiode.

Hver periode afsluttes med en rejse på 5 til 14 dage; i alt rejser vi op til 28 dage.

Profilfag 1

Aug. til okt.

Den første periode har eleven valgt før skolestart og den bruges til at forberede den første profilfagsrejse. Du lærer at sætte dig både personlige og fælles mål for profilfagsperioden. Vi træner til f.eks. et Padi Open Water dykkercertifikat som forberedelse til at tage dykkercertifikat på den afsluttende rejse. Første rejse varer ca. 7 dage.

Kulturfag

Okt. til Feb.

I den anden periode er temaet Kultur og Verdensborgerskab. Kulturfagene tager udgangspunkt i et lands kultur f.eks. USA, Nepal, Sydamerika, Kina eller Japan. I kulturfagene forberedes du grundigt til kulturrejsen, og det er langt fra en ferie. På rejsen møder vi lokale unge og bygger venskaber for livet. Kulturrejsen varer typisk 10-14 dage.

Profilfag 2

Mar. til maj

Tredje periode fokuserer på personlig dannelse og udvikling ved at kombinere både kulturfag og profilfag. Eleverne er nu erfarne i at forme profilfag og meget engagerede i at skabe nye fag. F.eks. opfandt en gruppe elever profilfaget Cheerleading og rejste til USA, hvor de trænede med lokale unge. Sidste rejse varer typisk 7 dage.

Profilfag på Ranum

Rejsen er det ultimative læringsrum, som for alvor giver eleverne mod og lyst til at tage roret selv videre i livet.

Book rundvisning

Kom forbi Ranum og oplev stemningen, hør om mulighederne, se stederne og få en god snak med en voksen, som brænder for stedet.