fbpx

Rejseinfo UGE 41 2011

Vigtige og praktiske informationer om de kommende profilfagsrejser i uge 41

– følg med løbende – der kan komme ændringer:

Thai travell to Copenhagen- look her:

Thairejse til København (pdf)

Copenhagen report (pdf)

Tyrkiet – Marmaris: Dykning

Dykning er kommet hjem

Nyt fra dykning den 9.10:Marmeris søndag d9.10

Nyt fra dykning den 8.10
læs rejsebrev her:Oh hvilken morgenstund d. 8-10

Nyt fra dykning den 7.10
Alle er nået godt frem til Marmeris og skal efter en nats søvn på sightseeing

Følgebrev vedr. den 7/7 hentes her:Tekst og billeder fra Merherba 7-10

Infobrev 1 – Infobrev 2 – Infobrev 3

Tjekkiet: Adventure og Ridning

Rejsebrev 1 ridningRejsebrev 1 ridning, Rejsebrev 2 ridning, Rejsebrev 3 ridning, Rejsebrev 4 ridning, Rejsebrev 5 ridning

12.10 Adventureholdet har nu været på Tjekkiets højeste bjerg på mere end 1600 m. Trods grader omkring 0 er stemningen høj på vores vandring mod overnatning i bjerghytter 

d 10.10 Rejsebreve fra adventure her: dagbog fra den 8.10 og Dagbog for den 10. 10

d.9.10

ridning er kommet godt frem og har været ude at ride en dejlig kold og regnfuld tur. Farma Hucul hvor vi bor er et gammelt men hyggeligt sted

Adventure er også kommet godt frem. Alle har givet sig fuldtud på MTB tur. Alle på holdet holder deres trætte hoveder højt frem mod spisning. Efter spisningen går turen ud i den Tjekkiske natur. Efter en god nats søvn skal adventure gøre sig klar til  klatring i morgen.

Forældrebrev Tjekkiet Uge 41 11/12 (PDF)
Forældrebrev hestepiger uge 41 (PDF)

Wales: RIC

{igallery id=2090|cid=55|pid=1|type=category|children=0|showmenu=0|tags=|limit=0}

d. 13.10 Kære allesammen,
I dag har været den helt store og aktive dag her i Wales med madlavning, premierer og fælles hygge.

Dagen på Yale College of Wrexham begyndte med den sidste filmoptagelse, hvor alle de danske elever skulle ind i bussen til Danmark. Optagelsen bliver en del af den TV-soap, som medie-holdet har været med til at producere under opholdet. Alt gik godt – eller næsten da. Karen, den kvindelige producer, snittede en mur (eller snarere kørte ind i den) da der skulle skiftes bus midt under optagelsen. Der kom en ordentlig ridse og en skærm faldt af. Den blev sat på igen med gaffa, der er enhver filmarbejders bedste ven.

Mens de kære elever færdiggjorde bi-lanterner, TV-soap og teaterstykker, lavede vi mad i køkkenet. Det gik helt fint, selvom vi fik gevaldig travlt (og Niels kom ligefrem til at svede) da vi fandt ud af, at vi skulle spise ikke kl. 13, men kl. 12. Frokosten var en stående buffet med mange mennesker. Der var walisiske specialiteter, beef stew, cheese cake mm. og så danske gule ærter, rødkål, medister og ris a la mande.

Forestillingen gik i gang umiddelbart efter frokosten. Først så vi en række små miniskuesil, som eleverne havde lavet i grupper med walisiske studerende. Meget imponerende – masser af skæv og skørt drama med god energi og perfomances. Derefter gik Art and Design på banen med “blomster og bier” – men det var faktisk fuldstændig uskyldigt og meget sødt. Tilsidst så vi den endnu ikke færdigredigerede TV-soap, der foregår på Yale College of Wrexham. Der var filmkys, forviklinger og også en del danske replikker! En dejlig afslutning på vores besøg på college.

Vi afsluttede dagen med et måltid på Yates for de elever, der ikke havde vigtige aktiviteter med værtsfamilierne. Mikkel fik en fødselsdagssang med på vejen – Asbjørn spillede til på sin nye guitar, der bare lyder rigtig godt.

God aften og kærlig hilsen fra Wales.

d. 11.10 Tirsdag:
Faktisk kan vi lære en del af waliserne, her tænker jeg ikke deres sprog, for det er nok fuldstændig og helt aldeles umuligt, men de møder først i skole kl. 9! Dejligt og meget behageligt på sådan en tur. Så alle mødte rettidigt, havde styr på busser osv. De skønne unge mennesker interagerede med de walisiske unge. Projekterne i de forskellige grene fortsatte fra dagen før. Det er en stor udfordring for de unge at mingle med hinanden, faktisk nok mest for de walisiske, for vi oplever en rigtig god vilje fra vores elevers side. Håber der kommer mere af det i løbet af ugen.
Igen hører vi fra eleverne om gode oplevelser hos værtsfamilierne, stor set over hele linien.

Efter skoletid havde vi aftalt at mødes med dem allesammen for en fælles stund, hvor vi kunne udveksle oplevelser og ikke mindst opleve sammen.
I samlet flok, alle 63 + vi to lærere drog vi op til den smukke kirke, der dog er præget af tidens tand. Vi kunne desværre ikke komme ind i den, men vi lærere kunne rigtig få luftet lærergenet. Vi fortalte om Gotisk byggestil Gargoyler, syreregn og sandsten. Meget vellykket for os.
Efterfølgende havde vi bestilt mad på en af de lidt større pubber i Wrexham. Velsmagende mad, ikke så overvældende en mængde. og timingen missede de fuldstændig. Men alle bevarede det gode humør.
Vi hastede til biografen i det nye og moderne indkøbscenter i Wrexham. Rowan Atkinson m.fl. underholdte os kosteligt i godt halvanden til i filmen “Johnny English”, Den kan klart anbefales, men husk lige at tisse af inden filmen.
De kære unge tog efterfølgende “hjem”, vi glæder os rigtig meget til endnu en dag med dem, i morgen.

Mette og Niels med mange varme og kærlige hilsner fra de unge til jer derhjemme eller ude i den anden store verden.

10.10 Alle til Wales er kommet godt frem. Vi har fået en varm velkomst og en lur i går søndag. I dag har vi været på College og det hører i om meget snart. Please take care and see you i a bit! læs dagbog her: Dagbog fra Wales

Forældrebrev Wales Uge 41 11/12 (PDF)

Frankrig: Sejlads uge 41

{igallery id=4779|cid=79|pid=1|type=category|children=0|showmenu=0|tags=|limit=0}

d.11.10 Hej. Vi ligger ved Port Hyeres og laver aftensmad. I nat lå vi for anker i en smuk bugt og svømmede i måneskinnet sølvstribe. Natten var rolig, og kl 7 var de morgen friske igen i vandet og svømmede solen op. Vi fandt fin bind i bugten til fastlandet og efter at have trænet mand over bord med både elever og lærere. Efter frokost på vandet lagde vi en kapsejladsbane. Det fint indtil Olav lavede en vending for tæt på Jørns båd, så der blev en mindre kollision. Ingen kom til skade og bådene holdt også, men det blev et øjeblik meget intenst. Efter kapsejlads sejlede vi til Hyeres, hvor vi efter et kort besøg i havnen med indkøb ligger vi nu uden for havnen og venter på mørket. Så sætter vi igen kursen mod Poqurolles – på natsejlads. Efter 55 timer på vandet er vi godt varmede igennem af sol, vind og fællesskab. I nat ligger vi igen i en bugt. Mvh Olav

d. 10.10 Hej. Så er sejltogtet startet. Vandet er azur blåt, vinden 5 m/s og vandet 22 c. Vi havde en rejse til Toulon og en god aften i havnen. Vi har kurs mod Poqurolles, en lille fredet ø gruppe 15 sm ud for kysten. I aften ligger vi måske for anker
Vi har masser af proviant ombord, og god stemning! Hilsen sejlerne

D. 9.10 Sejlads er landet i NIce til 23 grader og sol. Om kort tid er de fremme ved bådene i Toulon.

Sejladstogt til Frankrig.pdf

Berlin: Dans, musik, medie, design

d.14.10 Så er imaginstionholdet snart på vej hjem efter en fantastisk tur med masser af kunst, dans, musik og flotte fotos. Vi sluttede turen af med et brag af et show i teatret igår, og vi lærere er helt høje over, hvor fantastiske eleverne har været. Vi glæder os til at fortælle mere…

d.13.10 Nyt fra danserne: Efter en dag i går hvor Berlins kultur og historie var i centrum, har dagen i dag igen stået i dansens tegn. Hele formiddagen og eftermiddagen har var vi glædet mange berlinere med vores danseevent rundt omkring i Berlins gader! Højdepunktet var at danse ved Brandenburger Tor, hvor RE’s dansere gav en professionel dansegruppe baghjul! Den entusiasme som danserne vidste i dag, er sjældent set mage til! Anne og Signe er SÅ stolte! Vi ses i morgen Danmark!

d 12.11
Nu har vi været i studie og indspille tirsdag og onsdag. Vi indspillede tre sange. I dag har vi været på gaden og spille . . Vi tjente lidt over 50 euro på det 😛 vi har hygget os med det hele.. I aften skal vi se blue man show . Det blir subert Hilsen musikpolitiet

d 11.10 vi har idag haft en rigtig skøn dag med designholdet. Først var vi på ‘Hamburger Bahnhoff’ som er et stort kunstmuseun med værker af bla Andy Warhol. Senere tog vi til det hyggelige område Prenzlauerberg, hvor vi spiste, shoppede i genbrugsbutikker og besøgte to etablerede kunstnere i deres studio. Kh Julie

Efter en lang tur med mange længe køer nåede vi endelig berlin. Vi ankom til hotel bellevue omkring klokken halv 7. Som planlagt skulle vi ud og spise et rigtig tysk aftensmåltid. Der var lidt delte meninger om maden… Vi kom hurtigt tilbage til hotellet da alle var vildt trætte. Musik-holdet var de første der her til morgen skulle spise morgenmad og vi skulle afsted til studiet lige efter. Det var lidt af et cirkus at komme frem og tilbage. Det endte vist med at fuglsang spurgte syv personer om vej fordi tyskland havde nedlagt u2 rød og erstattet den med møg . .fra hollenbollenkollenknoldden til studiet Vi fandt endelig det rigtige sted og godt gik i gang med at indspille mercy. Det gik så godt at vi gik i gang med den anden sang. Nu er vi trætte og vi høres ved i morgen . . mvh musikpolitiet

Nyt fra danserne:
Vi har i dag fået undervisning på Tanzschule Keller i hip hop og streetdance. Det var rigtig god undervisning og vi lærte en ny og fed koreografi! Amy vores instruktør var vildt inspirerende og alle gav den max gas!
Hertil aften har vi set danseshowet YMA. Det er den største oplevelse, vi nogensinde har haft! Et kæmpe Las Vegas inspireret show med dans og performance udover vores vildeste fantasier!
En fantastisk og uforglemmelig dag i dansens tegn for os alle! I morgen er det Berlins særpræget kultur og spændende historie, der er i centrum!

d.10.10 Så er alle dansere, mediefolk, musikere og designerer ankommet til Berlin. Vi er indkvarterede på hotel Bellevue og har spist på “Kartoffel Kirsten” (god tysk mad). Vi er nu klar til imorgen.

Kære forældre og elever på dans (pdf)
Pakkeliste – Berlin (pdf)

København: gastronomi

{igallery id=7724|cid=100|pid=1|type=category|children=0|showmenu=0|tags=|limit=0}

d.12.10
Update fra gastronomiholdet: I hovedstaden flyver tiden afsted vi har bl.a. været på Carlsberg hvor vi brugte alle sanser, vi har haft vinsmagning, haft mange site-inspections med efterfølgende konkurrencer og i aftes besøgte vi Christiania, hvor vi fik muligheden for et eksklusivt besøg efter lukketid på Spiseloppen. Nu er vi på vej på Grødbar og i aften venter der eleverne en overraskelse, hvor de skal være iført deres stiveste puds.

d.11.10

Vi ankom i går eftermiddags til København. Umiddelbart efter besøgte vi Tivoli Kongres, hvor vi bl.a. så deres berømte kongressal, hvor der bl.a. har været afholdt Brystgalla, Danish Music Awards og fik rundvising i både deres a la carte køkken samt deres kongreskøkken. På toppen af Tivoli Kongres ligger Københavns førende sushi restaurant “Sticks n´sushi”, her er der både borde i gulvet, gynger samt plexiglasplade som gulv med udsigt til ca. 50 meters frit fald!!

I dag, tirsdag har programmet bl.a. stået på indkøb i INCO, hvor eleverne hver især har valgt en interessant råvare, som de kunne tænke sig at smage – ikke interessant fordi den er hverken lækker eller ulækker, men fordi det er nyt og spændende. Efterfølgende har alle smagt på det hele, hvilket inkluderede en smagsprøve på både kænguru, antilope, dragefrugt, granatæbler, qumquats, butternuts og meget mere. Lige nu er der mere gastronomi på Danhostel Amager end der nogensinde har været – de andre gæster kigger i hvert fald imponeret på eleverne, der med stort engagement laver vores spændende aftensmad.

Gastronomi – København.pdf

Valg til 2. periode af profilfag inden 2. oktober.

Send den udleverede valgseddel med eleven søndag eller scan den og mail til ic@ranumefterskole.dk, og forældre-mailadressen, gælder for underskrift. Du kan også downloade sedlen her udfylde og returnere den pr. mail. Vigtigt:  Husk elevnavn og elevnummer.

EVT. egenbetaling skal første rate på 2.500,- kr. betales den 3. oktober på Spks. Himmerland reg. 9201 konto 0000138622 ( angiv navn+elevnr.+rejsemål