fbpx

Dykning – Rødehavet 2011

Dykning – Rødehavet 8. – 15. april 2011

Ranum Efterskole i RødehavetFredag aften ankom vi til lejeren i Nakari, efter en hård og lang rejse i bus og fly. Det var mørkt, men da vi kiggede ud over lejeren lignede den en scene fra Aladin. Der var en masse hvide telte, alle var helt ens, med et bord, to havestole og en lampe udenfor. Egypterne i lejren tog godt i mod os, og viste os hen til vores telte. Da alle havde fundet sig lidt til rette, gik vi op til aftenbuffeten for at spise – hvilket var meget tiltrængt efter en lang bustur igennem ørkenen. Alle var hurtigt i seng denne aften, så de kunne være klar til at dykke om lørdagen. Lørdag morgen skulle vi alle have vores udstyr. Vi fik udleveret en kasse hver, hvorefter vi havde mulighed for at bytte det udstyr, som ikke passede os. Dette tog hele formiddagen, så efter at have gået frem og tilbage i den bagende sol, var vi alle godt udmattede og sultne. Vi fik igen noget dejligt mad i buffeten, og så var vi ellers klar til at dykke.

Ranum Efterskole i RødehavetOpen Water skulle igennem en masse kursusdyk, hvor de blev delt ind i grupper, og klarede dem med forskellige instruktører. Mens stort set alle Open Water kom igennem kursus dykkene – faa havde problemer med at trykudligne, og måtte derfor udsætte øvelserne – var Advanced og Rescue ude på guidede dyk for at se revet, og lærer det at kende.
Der var få, som ikke kunne dykke, det var vildt trist, men de havde dog mulighed for at ligge i solen. Vejret har været rigtig godt hele dagen. Solen bager ned paa stranden helt fra morgenstunden af, det bliver derfor også mørkt tidligt. Tidligere i dag, da solen gik ned kiggede jeg ud over lejeren – aldrig har jeg set noget så smukt. Ude i horrisonten kunne man se bjerge paa forskellige afstande, dermed også i forskellige farver og højder, vi stod længe og skuede ud over horisonten mens solen gik ned, og den flotte stjerneklare himmel kom frem.

Søndag
I dag har Advanced og Rescue folkene været i Samadei for at dykke, vi blev kørt ud bagpå et par biler,
hvilket egentlig var en utrolig sjov oplevelse , vi fik virkelig vist det sammenhold vi har, vi grinede og vi
skreg allerede på vejen derud. Da vi så endelig nåede derud, gik der 20 minutter foer vi var vandet.

Onsdag
Saa kom den sidste dag med dykning. Saa for at faa mest muligt ud af dagen, og samtidig en hyggelig afslutning paa en super fed uge med masser af dykning, var det ud af de dejlige varme taepper kl. 06.00 saa vi kunne komme til at svoemme med Ranum Efterskole i Rødehavetskildpadder. Der var afgang kl. 07 fra lejren, og de fleste af os tog en lille ekstra morfar paa turen derhen. Vejret var dog ikke helt med os i dag, og vi maatte sige farvel til kunne snorkle i dag, da der simpelthen blaeste for meget. Mens os der kunne dykke, laa og kaempede mod stroemmen ude i havet, mens den ene store skildpadde kom efter den anden – lå dem der desværre ikke kunne dykke paa stranden, og noed solen. Det var en kanon oplevelse for os der dykkede! Turen gik hjem igen til frokost efter 2 fede dyk. Saa stod den ellers paa opsamling for Advanced, fundives for Open Water og kursus dyk for Rescue. Tiden blev brugt flittigt paa de sidste dyk man nu kunne nå. Efter de sidste fra natdyk var kommet op, og havde fået spist dejlig mad, var der samling hvor Mido fortalte om hvordan hele hans syn var på den revolution som Egypten lige har været igennem. Nogle lyttede godt med, mens andre ikke kunne holde deres øjne åbne. Så man kan vist trykt sige at alle kommer til at sove godt ☺

Torsdag
Efter vi stod tideligt op i går, måtte vi sove længere i dag, og skulle først være klar kl. 09.15. Det var super skønt med lidt ekstra sove tid, som de fleste udnyttede. Ranum Efterskole i RødehavetDer var fælles foto, først et med badetøj på derefter et med alt udstyret på. Da det sidste billede med udstyr på var blevet taget, strøg alle i vandet for at få absolut sidste dyk – inden udstyret skulle afleveres. Ellers blev der solbadet på fuld drøn, og hygget i vandkanten. Sidste på eftermiddag var vi nogle der tog ud til kamelridning, det var super sjovt at prøve. Vi besøgte også beduiner, og det var en helt speciel oplevelse. De andre som blev hjemme hyggede sig, og nogle spillede ”landsholdskamp” mod Egypten. Vi som havde været til kamel ridning kom hjem til aftensmad, og hvorefter der var samling med alle de praktiske informationer. Så skulle der ellers betales for de forskellige ekstra dyk vi hver isaer havde valgt. Folk var trætte, og smuttede i seng så snart de havde muligheden for det. I morgen kl. 07.00 er vi klar på hjemrejsen, så nu er det eneste vi mangler bare en dejlig nattesøvn med cikaderne at falde i søvn til, godnat 🙂