Guide & Event

Profilfag P1

Profilfaget Guide og Event er for dig, der er kreativ, initiativrig og har lyst til at give andre nogle fede oplevelser. Eleverne er i høj grad selv med til at skabe dette fag, hvor (næsten) alt kan lade sig gøre! Her er især fokus på innovation og samarbejde, hvilket også giver eleverne en oplagt indgangsvinkel til at blive guide eller ungleder i en forening.

Fokusområder

Event – eleverne skal planlægge og gennemføre et event, f.eks. en koncert, høstfest, tur ud af huset o.l. Sammen vil vi udvikle en masse store events på og udenfor skolen. Vi ser på ideudvikling, planlægning, økonomi, markedsføring og alt der skal til for at være vært for et fantastisk event.

Guide – vi arrangerer vores rejse i fællesskab og forbereder eleverne til de opgaver man kan have som rejseleder. Derudover vil vi arrangere guide-de ture i området og få kendskab til rejsebranchen og de forskellige guideformer der findes – skiguide, campingguide, charterguide o.l. I faget vil vi i høj grad arbejde sammen med andre profilfag, f.eks. gastronomi, medie, design og performancefagene. Når du har gennemført profilfaget tilfredsstillende vil du modtage et kursusbevis, som du kan bruge, hvis du skal søge job som guide eller andre fag indenfor servicebranchen. Drømmer du om at gøre en forskel for andre og arbejde sammen med unge i et kreativt miljø, så skal du være en del af Ranum Efterskoles guide og event!

Guide og event

I faget “guide og event” forbereder vi eleverne til jobs som rejseleder, eller eventkoordinator.

• Planlægning af et større arrangement
  • Ansvar
  • Koordinering
  • Kontakter
  • Præsentation og formidling

Ildsjæl

• Længerevarende projekt
  • Økonomi
  • Ansvar
  • Koordinering
  • Præsentation og formidling

• Planlægning af rejse
  • Intro til guidefaget

Store projekter

• Event – f.eks. fastelavn, messe, åbent hus, ekskursion, høstfest m.m.

• Retorik
  • Planlægning A-Z
  • Budget
  • Formidling – skriftligt og mundtligt
  • Kontakter – søgning og samarbejde (pleje af kontakter).
  • Idebase – hvordan kan man bruge det man lærer fremover
  • Guidekursus
  • Vidensdeling
  • Tværfaglighed – medie, gastronomi, dans, performance
  • Efterfølgende kursusbevis

Undervisere

Mathilde B. Johansen
mbj@ranumefterskole.dk

Vilkår og egenbetaling

Vilkår: Nysgerrighed, initiativrigdom og lyst til at skabe og arrangere noget for andre – og dig selv!
Egenbetaling Ca. 2.000,- kr.