Sejlads

Kategori
Profilfag P1, Profilfag P3, sommerskole

Vi lærer at sejle på Limfjorden. Her sejler vi tursejlads, træner kapsejlads og tager i P1 på sejladstogt til Middelhavet. I efteråret er vi som regel i Kroatien (Profilfag 1), og i forsommer er vi i Danske farvande (Profilfag 3).  Begge steder er fantastiske sejladsområder, med mange øer at udforske.

Gennem profilfaget lærer eleverne at sejle, navigere og har mulighed for at tage et duelighedsbevis i løbet af vinteren, så de kan få papir på deres færdigheder. Noget af det bedste ved sejlads på Ranum Efterskole er oplevelsen af at sejle i egne både med nye venner, hvor du lærer at arbejde som et hold og enkelte også at lede holdet.

Sejladsen starter i Danmark, hvor temperaturen er ideel, og slutter med et togt til Kroatien. Her vil erfarne skippere introducerer eleverne i turssejlads, samt kroatisk historie og kultur. Vi besøger Krka nationalpark og Dalmatiens fineste øer og byer, hvis altså vejr og vind tillader det. Sejlads i efteråret har fokus på både praktisk sejlads i skolens 10 nye Aira både, teori i sejladsnavigation, sikkerhed og samarbejde ombord, samt planlægning af sejladstogt.

Praktisk sømandskundskab: trim af sejl, styre efter kompas, GPS navigation, knob, havne- og ankremanøvre mv. Eleverne forberedes på at kunne tage den praktiske duelighedsprøve efter rejsen, og får tilbud om at tage den teoretiske Duelighedsprøve i vinterperioden. Således kan de erhverve et samlet Duelighedsbevis. Et vigtigt element i sejlads er samarbejde og kommunikation i besætningen, og derfor arbejder vi med at danne besætninger som supplerer og styrker hinanden.

Sejlads på Ranum råder over

• 10 Aira 22
  • 1 Matcher 37
  • 2 RIB sikkerhedsbåde

Rejsen

Første periode: Her går turen som regel til Kroatien. I denne periode kan vi komme på vandet fra start.
Tredje periode: Her er turen i Danske farvande. I denne periode starter vi med undervisning i teori, og efterhånd som vejret bliver varmere sejler vi på Limfjørden.

10+ Skills Sejlads

Drømmer du om at udforske verden, og det store blå ocean? Kan du se dig selv på dækket af din egen båd, eller måske på broen af et stort containerskib på vej fra Kina til Danmark? Så skal du vælge dette 10+ fag! Udover at kunne sejle og navigere er der mange færdigheder en sejler skal besidde. Bl.a. skal du vide noget om verdensvejr og havstrømme, bådkonstruktion- og reparationer, sejl og sejlreparationer, motorlære, overlevelser på havet, radiokommunikation, sømandskab og meget mere.

Du vil blive klogere på hvordan man kommer ud i verden, enten på din egen eller andres sejlbåde, samt hvilke uddannelsesmuligheder der er inden for de maritime erhverv. Du finder ud af hvor mange muligheder der er, og at det ikke behøver at være svært. Du vil få mulighed for at komme til duelighedsprøve, og måske også få et Vhf radio bevis (SRC). Faget skal drives af din lyst til eventyr, så skal vi nok sørge for du får et år fyldt med sejlads på Ranum Efterskole.

På Ranum Efterskole har vi erfarne undervisere der har sejlet på verdenshavene, og stadig gør det.

Læs Bådmagasinets indslag om maritime elever på Ranum Efterskole

Undervisere

Mick Johns

David Enghuus

Se flere historier fra Sejlads på Facebook.

Vilkår og egenbetaling

Vilkår: Sejlads på Ranum Efterskole foregår ud fra følgende sikkerhedsinstrukser. Da vi er i en årstid, hvor vejret og vandtemperaturen kan drille, så er det vigtigt at have noget vandtæt og varmt tøj (gerne sejlertøj, hue og fleecejakke) samt vandtæt fodtøj (gummistøvler). Alle elever skal igennem en svømmeprøve jf. sikkerhedsinstruks.

Egenbetaling 1. periode: Prisen er 5000kr .)