Indien

Kategori
Tidligere Kulturfag

Kulturmøde i Indien

Indien er verdens største demokrati. Med en befolkning på 1.408.000.000 mennesker, 29 stater og 7 territorier og over 200 forskellige sprog er her rig mulighed for et kulturelt møde. I Sydindien – hvor vi skal hen – taler man enten malayalam eller tamilsk – vi kan dog komme langt med engelsk.

Hovedreligionen i Indien er hinduisme, men i Sydindien er der større andele af både kristne og muslimer end i resten af Indien. Hinduisme er dog forsat den mest dominerende religion i området. Sydindien er tidligere koloni af bl.a. England og Frankrig men også Danmark har haft kolonien, Trankebar i 225 år.

Januar måned er perfekt til at rejse til Sydindien med temperaturer på omkring 30-35 grader – også om natten! Regn kan forekomme, men det er ikke den store regntid på denne tid af året.

Rejsen

Formålet med rejsen er at møde en markant anderledes kultur end den danske. Vi vil bestræbe os på at møde de lokale på forskellig vis og dermed få den indiske kultur helt ind under huden.

Det er vores ønske, at elever er med til at planlægge turen, så deres input og ideer så vidt muligt kommer med. Muligheder er mange det kunne være:

• Besøge lokale organisationer
    • Fx et hjem for AIDS-ramte unge piger
    • Undervisning af såkaldt stammefolks børn
    • Aktion børnehjælp
    • Besøg i slumkvarter / fattige landområder for kasteløse
  • Besøge den tidligere danske koloni, Trankebar
  • Tempelbesøg
  • Indkøb i Indiske storcenter kun med stof, som man kan få syet om hos en lokal skrædder.
  • Yogaundervisning
  • Lave indisk mad
  • Elefanttur
  • Besøg på te/kaffe plantager
  • Besøge og opleve samfundet, Auroville, hvor mennesker fra hele verden bor sammen
  • Få undervisning i Indisk kultur på det nordiske kulturcenteret i Pondycherry
  • Med det gode vejr vil vi forsøge at få en badedag, men ikke alle steder i Indien er oplagt for bikinier og badebukser, så dette bliver kun muligt, når vi vurdere at det er passende.

Indkvartering vil – hvis muligt – være hos lokale unge i cirka 2 dage og ellers på hotel.

Undervisning

Vi skal først og fremmest arbejde med at finde viden om Indien og afklare turens indhold. Hvad var Danmarks rolle i Trankebar? Hvordan opstod kastesystemet? Hvordan gør vi os klar til at møde en inder?

Da Indien er meget anderledes end Danmark vil en del af undervisning være forberedende på hvilken hverdag vi vil møde, forskel på rig og fattig, beklædning, trafik, vejr, mad, sprog mv. Vi ønsker at lave elevoplæg, så eleverne kan være med til at oplyse hinanden og at deres drivkraft få lov at spille ind. Vi vil også arbejde på at skaffe sponsorgaver og penge til de projekter vi skal besøge på rejsen i Sydindien. I 2017/18 lavede vi en video og samlede 4000kr.

Det kræver en del arbejde at få lavet visumansøgningerne, så dette kommer vi også til at bruge tid på i lektionerne så alle får udfyldt dem rigtigt.

Dette fag er for de elever, der brænder for at lære en anden kultur og kende, og som er klar på 14 dage i en helt anden hverdag end den de kender hjemmefra. En gåtur på gaden kan være en kæmpe oplevelse i sig selv, så der skal nok blive nok at snakke om. Åbenhed, navigering i et fantastisk og til tider kaotisk hverdag, samt villighed til at prøve noget nyt er nøgleord. Det er vigtigt, at du kan klare at planerne bliver lavet om og rettet til efter de lokale forhold. Føler du dig tryg ved at tingene er som de plejer, er dette ikke en tur for dig.

FNs verdensmål

• Afskaf fattigdom
  • Sundhed og trivsel (Fokus på AIDS)
  • Mindre ulighed (Kastesystem)

Sikkerhed

Ved sygdom tages elev til lægen. Vi tager ingen chancer. Mest almindelig i Indien er, at man får dårlig mave. Vi tage det nødvendige medicin til dette med.

Får vi brug for særlig hjælp imens vi er i Indien, har vi lokale kontakter der er vant til at begå sig i det indiske system, ligeledes vil den danske ambassade være orienteret om alle vores planer inden vi tager afsted.

Vaccinationer

Stivkrampe, hepatitis A og B, (Kolera, tyfus, rabies – anbefales nogle steder, men ikke andre. Snak med din læge)

Undervisere

Nigel Hopwood
nh@ranumefterskole.dk

Vilkår og økonomi

Egenbetaling ca: 11.000 kr.

+ evt. kollektiv “afbestillingsforsikring” 350 kr. Visum er inkluderet.

Lommepenge anbefalet 1.000 kr.