Dykning

Profilfag P1, Profilfag P3

Oplev den fantastiske verden under vandet

Har du altid drømt om at opleve verden under vandet i længere tid end 30 sekunder? På Ranum tilbyder vi grundig undervisning i Dykning, som gør dig i stand til at dykke på den bedst mulige måde.

Med et PADI dykkercertifikat kan du leje udstyr og dykke overalt i verden og få uforglemmelige, fantastiske oplevelse af livet under vand. Skolen betaler undervisningen og eleverne betaler selv for certificering og materialer.

Du kan vælge i mellem Dykning Malta eller Dykning Egypten i periode 1. Altså P1, som går fra August til Oktober.

Dykning: Egypten og Malta

I mange år har dykkerholdet rejst til disse destinationer for at dykke, da disse er kendte steder for fantastiske oplevelser under vandet. Her arbejder Ranum Efterskole College sammen med lokale, professionelle, dykkercentre og instruktører.

Det er forskellige muligheder som elev, afhængig af om man tidligere har erfaring med dykning, og langt de fleste elever tager to certificeringer som en del af profilfaget. På Ranum Efterskole College underviser vi indenfor organisationen PADI, der er verdens største dykkerorganisation. Elever der har haft dykning på Ranum Efterskole College vil derfor bagefter kunne tage ud og dykke i hele verden, og blive ved med at få uforglemmelige oplevelser.

Hvis man ikke har prøvet at dykke før, vil man på REC’s dykkerhold starte med at tage et PADI Open Water Diver kursus (OWD). OWD kurset et et grundkursus, og efter dette har man lært alt det grundlæggende indenfor dykning, og er klar til at udforske verdenen under vand, med alt hvad det indebærer at vrag, grotter og dyreliv!

Det næste certifikat er Advanced Open Water Diver(AOWD), som eleverne fortsætter på, der giver en større viden om forskellige former for dykning, blandet andet hvordan man dykker til 30 meter. Er man allerede certificeret OWD/AOWD eller andre certificeringer, har vi stadig noget at byde på, og eleven kan tage Rescue Diver eller speciality, eksempelvis Nitrox certifikat. Nogle elever er endda begyndt deres Divemaster træning på Ranum Efterskole College, som giver en mulighed for at arbejde med dykning

På Ranum Efterskole College er kurset bygget op med skiftende undervisning i dykkerteori, og praktiske øvelser i svømmehal. At fokusere tiden inden rejsen på træning i svømmehallen, giver os mest mulig tid til træning af færdigheder. Så er vi klar til at få mest muligt ud af dykningen i åbent hav på vores rejser, hvor vi færdiggøre kurset. Vi lærer således at samle vores udstyr, og vi lærer at bruge det til at dykke sikkert og sjovt, så vi lærer bl.a., hvordan vi undgå problemer, samt hvad vi gør hvis de opstår.

Den teoretiske del af kurset giver eleven en forståelse for ikke kun fysikken og reglerne indenfor dykning, og det at færdes i havet som dykker. Det er også hér, at vi lærer at planlægge og gennemfører vores dyk på en først og fremmest sikker, dernæst sjov måde

Dykkerkurser

• PADI Open Water Diver (OWD)
  • PADI Advanced Open Water Diver (AOWD)
  • PADI Rescue Diver

Link til oversigt over PADIs øvrige kurser: Padi kurser

Sikkerhed i forbindelse med vandsportsaktiviteter

På Ranum Efterskole prioriterer vi at alle vandsportsaktiviteter foregår under størst mulig hensyntagen til elevernes sikkerhed. Alle elever og ansatte med tilknytning til dykning er således bekendt med og følger nedenstående søsikkerhedsinstruks for dykkeraktiviteter.

Gå til søsikkerhedsinstrukser

Undervisere

Rolf Iversen

Se flere historier fra dykning  på Facebook.

Vilkår og egenbetaling

Vilkår: Vaccinationer Det er jeres ansvar, at jeres søn/datter er vaccineret til rejserne. Vi vil give besked om, hvilke vaccinationer der er nødvendig for den pågældende rejse. Pas skal være gyldigt et 1/2 år efter hjemkomst.
Vi har stor opmærksomhed omkring sikkerheden på kurset i dykning, og I kan læse mere herom på sikkerhedsinstrukserne.

Egenbetaling Malta: . Pris er ikke fastsat endnu (Tidligere pris var Ca. 10.000 kr. inkl. Padi OW kursusmaterialer og bevis)
Egenbetaling Kroatien: Pris er ikke fastsat endnu (Tidligere pris var Ca. 4.500 kr. inkl. Padi OW kursusmaterialer og bevis.)
Egenbetaling Egypten: Pris er ikke fastsat endnu (Tidligere pris var Ca. 10.500 kr. inkl. Padi OW kursusmaterialer og bevis.)