eSport

Profilfag P1

Bliv bedre til de spil du allerede spiller igennem coaching, fysisk træning og fokus på samarbejde

eSport er noget som oftest kun sker i kælderen eller garagen, som kun spilles af overvægtige drenge som har mistet al kontakt til omverdenen og ikke passer sin skole. Elleeeeer så er det kun ét af de mange tabuer eller problemer vi står over for som eSportsudøvere. Der er rigtig mange som har den her gamle overbevisning. Men den er langsomt ved at ændre sig i 2018 – Astralis har blandt andet været med til at sætte fokus på sporten herhjemme.

Vi vil også gerne være med til at ændre perspektivet og opfattelsen af eSport. Derfor udvikler vi eSport som profilfag og sætter fokus på alt det, vi alle sammen elsker ved gaming. Sammenhold, taktik, fordybelse, udvikling, slip af med aggressioner. Oplev det her sammen med os!

Hvad er eSport på Ranum?

eSport på Ranum er konkurrence på højt svedigt plan mod andre skoler. Spillene er primært Counter-Strike Global Offensive eller i kortform CSGO, LOL, PUBG. Vi følger dog med tiden og spiller de spil som eleverne spiller.

Vi er ikke rykket op fra kælderkulissen for vi har netop indrettet os i det gamle kedelrum under Seminariet. Her er der masser af sjæl og duft af drengesved og lidt chips. Bøgerne er der mange af, som pynt på væggen.

Målet med eSport på Ranum er at hele holdet udvikler sig i forhold til udgangspunktet. At vi bliver bedre individuelt og som holdspiller. At kunne lægge en plan og holde sig til den. Men også at kunne lægge ny undervejs hvis det hele sejler. Afprøve forskellige roller. Hvem er bedst som teamleader? Hvem er bedst med sniper? Hvem har de gode strategier? Hvis det ser helt sort ud er der blot endnu mere sandsynlighed for et tigerspring i udvikling.

Gamer PC’erne har følgende specs

• Intel Core i5 10600
  • Hurtig NVME disk på 512 GB.
  • Nvidia RTX 2070 Super
  • 32 GB DDR4 3600 RAM

Facts om eSport på Ranum

• Vi har fokus på hvad sund kost og ordentlig søvn gør ved kroppen og derved spillet. Koncentrationen. Udholdenhed.
  • Vi kommer ind på hvor vigtigt det er at sidde korrekt. At ændre stilling under vejs. At lave nogle forskellige øvelser. Alt sammen noget der er med til at øge sandsynligheden for et optimalt spil.
  • CSGO only er kun delvist sandt. Der vil ogsåe blive oprettet hold i LOL eller Heartstone eller hvad der er oppe i tiden. CSGO er dog det eneste som er fast.
  • Vi har ca. 16 ens maskiner, som er udstyret med sidste generation i5, 16GB ram, 75hz skærme og GTX 1060. 256 GB SSD. Medbring selv mus og tastatur. Vi har dog eget udstyr som kan udlånes.
  • Messi? Ronaldo? Hvad skal dine fans kalde dig? Har du selv fundet på et navn? Eller bruger du blot dit efternavn? Dit nickname er det som gør dig unik. Har du ikke noget vil vi sammen udvikle et navn til dig.
  • Personlig udvikling? Du vil få tips til hvordan du kommer over et nederlag. Hvordan du håndterer stress. Hvordan du gør dine medspillere bedre. Hvordan du selv får det bedre.
  • Ønsket er at spille mod andre efterskoler frem for andre tilfældige hold. Vi kan besøge hinanden til venskabskampe men vi kan især spille dem online. Der vil være turneringer. Venskabskampe og masser af træning. Vi skal minimum ha’ 10 CSGO spillere så vi kan træne mod hinanden.
  • Efter eSport på Ranum Efterskole College har du spillet kampe mod det meste af Danmarks efterskoler. Fra de bedste til de dårligste.

Rejsen

Ønsket er at gøre eSport til et helårsprofilfag, som ikke har en egentlig rejse men flere små udflugter til LANparties rundtomkring i Danmark eller Sverige/Tyskland.

Se flere historier fra eSport på Facebook.

Undervisere

Line Meldgaard Børjesson
lmb@ranumefterskole.dk

Ansvarlig for eSport – Udstyr, spil og udvikling.

Rasmus Badstue
rb@ranumefterskole.dk

Vilkår og egenbetaling

Vilkår: Eleverne på eSport skal være interesserede i kompetetiv gaming og være klar på, at lære om holdånd og god gaming-spirit.
Egenbetaling: Pris er ikke fastsat endnu (Tidligere pris var på ca. 2.500,- kr.)