Fantastisk performanceshow og hektisk uge

Performanceforstillingen og det store julemarked blev en forrygende succes, og billederne fra dagen vidner om en flot dag med glade elever og besøgende. I denne uge har vi arbejdet meget med at få sat rammerne for de næste uger, hvor eleverne i 10. årgang skal på brobygning ude af huset. I kulturfagene er planlægningen ved at falde endeligt på plads, og eleverne er engageret i at forme deres egne projekter til ekspeditionerne, samt bygge formen op. Vi nærmer os december og alle fjernsyn er indstillet til mega-julekalender-hygge, og overalt på skolen spredes julehygge og pynt. Den store juleværelsekonkurrence er begyndt!

Performanceforestilling og julemarked.

Vi fyldte huset 3 gange i løbet af dagen til forestilling, julemarked, oplæg om 21 kulturfagsrejser og oplæg valgmulighederne til 3. profilfagsperiode. Forældre, søskende og ikke mindst bedste forældre fik en rigtig god dag med lækker hjemmelavet mad i spisesalen. Julemarkedet samlede mere end 14.000 kr. sammen til vores venskabs skoler i Nepal og i Malaysia.

Se flere gode billeder på facebook.

Valg til 3. periodes profilfag

Den første interesseafstemning viste at godt ½ delen af de 33 forslag til profilfag i 3. periode umiddelbart vil gå videre til stemmesedlen. I løbet af ugen har elever og lærere fremlagt deres ideer til nye profilfag på samlingerne og det er fantastisk at opleve den positive energi det giver, samt se det mod det kræver at stille sig op foran hele elevflokken og præsentere sin ide.

I denne uges samlinger har vi også haft flere elevoplæg af science-elever, som bl.a. har fortalt om plastforurening af oceanerne, havstrømme og fødekæder. Et andet oplæg var mere holdningsorienteret og satte fokus på verdens kødproduktion og metangasforurening, og budskabet var en opfordring til at spise mere vegetarisk. Og det er jo roverbevisende, når eleverne viser et billede af en stor han elefant, som er vokset stor og stærk uden kød og mælk.

Forberedelser til kulturrejserne

Der er gang i forberedelserne til de mange ekspeditioner i januar. Rejseplanerne er ved at falde på plads og det er yderst komplekst at sende godt 480 elever og lærere ud på 21 destinationer i hele verden. Godt 70 elever tog i mod tilbuddet om at blive vaccineret af Danske Lægers Vaccinations service.

Nepalholdene var på strabadstur i Himmerlands alper Rebild bakker, og aftenmaden var udendørs ris og desserten var 10 km mere med fyldt rygsæk. Følg med i forberedelserne til Kulturrejsernefacebook.

Fridykkerholdet Filippinerne fik besøg af en af verdens bedste fridykkere Jesper Stechmann, som om aftenen holdt et spændende foredrag om fridykning, og kunsten at finde den indre ro og få succes. Det var stærke budskaber til novemberramte teenagere!

Hverdagen: I Dansk arbejder vi med kortfilm

På dansk 10-4 arbejder vi pt med kortfilm. Eleverne har i et par uger vidst, at de skulle medbringe en rekvisit i form af en gris. Grisen skal indgå i en meddigtningsopgave. I dag har eleverne arbejdet seriøst med deres storyboards, og senere i forløbet skal de visualisere deres ideer i form af en lommefilm. Vi glæder os til at se de færdige resultater.

Tak for de 8000 likes på Facebook!

Sidst i september ramte vi 7000 likes og nu nærmer vi os hastigt de 8000 likes. Det er takket være alle de aktiviteter, oplevelser, gode historier som sker på skolen og naturligvis jer, som liker. Mange tak.

Det betyder faktisk, hvis man skal se det lidt fra et konkurrencesynspunkt, at vi ligger som den anden største efterskole i DK ud fra Facebook Likes.

I den kommende uge & god weekend

Alle elever skal i den kommende uge 49 arbejde uden for deres normale skema. På 10. årgang er der obligatorisk brobygning og for 9. årgang, er der projektskrivning. Alle elever samles igen efter at have været spredt på forskellige skoler kl. 17.00 til Fællessamling og om aftenen er der særligt fokus på at skyde julehyggen godt igang. I den følgende uge 50 er der terminsprøver og Obligatorisk Selvvalgt Opgave (OSO) for 10. årgang. De anderledes uger er med til at bryde decembermørket og samtidig er det en kraftig indgriben i efterskolelivet, som vi desværre ikke kan komme uden grundet lovgivningen for 10. årgang.

I uge 51 er alle elever heldigvis samlet igen og så skal der turbo julehygges og følges op på Kulturrejserne, samt spilles julevolley, gås fakkeloptog og kåres Årets juleværelse og hus.

I denne weekend drager de fleste elever afsted til deres 2. elevfest, styret af forældrefestudvalget. Temaet er ikke julefrokost, men “tilbage til børnehaven”, og vi håber, at alle får en rigtig god oplevelse og kommer rimeligt voksne tilbage på søndag.

Med venlig hilsen og rigtig god 1. advents weekend!

Olav Storm Johannsen
Forstander