Verdens tilstand, Kulturfag og Rap koncert.

Eleverne på Ranum Efterskole College slog rekorden lokalt i indsamling for Dansk Flygtningehjælp i søndags. tillykke!

Efter en temmelig blæsende weekend har vi haft en dejlig rolig uge med lunt vejr. Dagene har været fyldt af faglig undervisning og masser af forberedelser til kulturfagene. Nogle af ugens højdepunkter har været foredrag om Verdens Klima, Rapper show, hjemmebesøg hos kontaktlærer, PVA show og ny proces med valg af profilfag til 3. periode.

Kulturforedrag, som gav stof til eftertanke

Ugens store kulturforedrag blev afholdt af Klima Ambassaden: fordraget gav et indblik i hvorfor samfundet ser ud som det gør og – fokus var i høj grad på hvad der ikke går så godt ifht. klimaet. Det var ikke opløftende, og flere elever syntes at det var meget negativt, og det gav stof til eftertanke.

På kanten med Pede B.

Rapperen Peder B kickstartede ugen med et fantastisk show “på kanten”, af de sproglige nuancer og med masser af energi. Dagen efter afholdt Peder B en eksklusiv workshop for interesserede elever og vi håber nu på et rap-vers i den nye Ranum Julesang.

Fokus på flygtninge situationen

I ugens fælles samlinger har vi haft fokus på flygtninge situationen i Europa. Vi har i disse uger en gæstelærer fra asylcentret i Ranum, og hans fortællinger om sin flugt fra Syrien har gjort et stort indtryk på eleverne.

Hjemme hos kontaktlæreren

Onsdag eftermiddag og aften var de fleste kontaktgrupper på besøg hjemme hos deres kontaktlærer, hvor de hyggede sig, lavede mad sammen og spillede spil eller så film. Flere af kontaktlærerne kommer fra udlandet og bor i mindre værelser på skolen og byen, så de samledes om en hyggelig eftermiddag med svømmehal, fælles spisning og hygge.

Forberedelse til Nepals tynde luft

Kulturfagene Nepal kulturtrek, Nepal venskabsskole og Nepal Himalaya Trek var sammen med Vintersport en tur ude i Urhøj plantage for at træne til de kommende ture. Høj himmel og efterårsfarver er godt for sjælen.

Dykkerundervisning til kulturfagsrejserne

Der er tryk på dykkerundervisningen, som skal forberede eleverne til de kommende rejser. Jo mere erfaring vi får nu, jo bedre forberedt er vi til at nyde livet under vand på rejserne.

Ideerne strømmer ind til 3. periodes profilfag

I løbet af ugen har vi også kickstartet ide-fasen til den 3. periodes profilfag. Ideerne strømmer ind til forstander kontoret, men desværre må eleverne blive skrevet op til chokolade, da vi i denne måned har “sukkerfri” tema på skolen. Nogle af de mange ideer til profilfag i 3. periode er: Sejlads, Ridning, Drama, Fri-dykning, Dykning, X-Adventure, Motorlære m. markræs, C-programmering, E-sport, Mountainbike, Fodbold, Dans i Beijing, Musik i Nashville/NY, Golf, Fit for Life på Island, Selvforsvar, French art og design, Fotosafari, Movie-maker osv.

P1 Photo, Video & Article awardshow

I fredags samlingen blev vinderne af den store Photo, Video og Article konkurrence for periode 1 afsløret. Det blev et rigtig flot PVA Awardshow med gæstedommere og særdeles flotte indslag. Vinderne af hovedpræmien blev et GoPro 4Hero camera blev – Se hele awardshowet.

3 Bedste foto

Af Henrik Bach – Diving in Egypt

Bedste foto

Af Emelia Østergaard – Sailing in Croatia

Best of Best og vinder af et GoPro4 kamera

Rasmus Kleist Hørlyck Sørensen & Henrik Holm Bach – A day in Egypt – Diving in Egypt

Bedste video

Frida Tarp Høngaard – Berlinosaurs – Media in Berlin

I den kommende uge & god weekend

Ideerne er rigtig mange og i den kommende uge laver vi et overblik i et Profifagsmagasin for P3, så stemmes der om hvilke profilfag, som skal stå på den endelige stemmeseddel. Det er en rigtig spændende proces, som både udfordrer eleverne på interesser, mål og særligt sociale relationer, processen skal helst være afsluttet primo december.

I næste uge har vi Performanceuge med julemarkeds værksteder, danseworkshops, sang, musik, teater, nissesjov. Det hele kulminerer lørdag med en performanceforestilling for elevernes familier kl. 11.-13.-15. desuden er der orienteringsmøder om de kommende kulturfagsrejser, samt valg til 3. periode.

Vi ønsker alle en rigtig god forlænget weekend, og glæder os til at se eleverne tilbage mandag efter kl. 18.00 til en uforglemmelig Performanceuge.

Med venlig hilsen og rigtig god weekend

Olav Storm Johannsen
Forstander