Brobygning, AROS og Nepalaften

Kære læser!
Det har været en totalt atypisk RE uge. Alle 10. klasser har forladt skolen meget tidligt om morgenen og er blevet fordelt på mere end 14 forskellige adresser i Ålborg, Støvring og Års i den obligatoriske brobygningsuge. 9. årgang har til gengæld sovet længe, og haft et meget alsidigt program med bl.a. naturfagsdag, ekskursion til AROS i Århus, hvor de så den store MUNK udstilling.

De øvrige dage er gået med matematik og tysk fagdage. Onsdag eftermiddag fik Nepalholdet besøg af eventyrer og forfatter Henning Bitsch, som fortalte lidt om sine mange eventyr på motorcykel og om venskabsskole samarbejdet i Nepal, som Henning var med til at starte. Henning Bitsch er netop aktuel med en ny bog “Mit Motorcykel Liv”, som kan købes på nettet http://www.bod.dk

Torsdag aften stod Vincent og Victor fra Nepal for sammen med en række frivillige at lave en rigtig flot Nepalaften, hvor eleverne bl.a. spiste på gulvet siddende i skrædderstilling og med fingrene.

I dag fredag har vi i samlingen arbejdet med fortolkning af kropssprog, og det er et emne der kan være ret underholdende / interessant i 9. klasse.

Det er ikke kun Ranum Efterskoles elever der har været ude og gøre sig nye erfaringer. I denne uge har vi haft Frederikke Jensen fra Thisted, Østre Skole i praktik som efterskolelærer og på kontoret. Sammen med Natasha Bonde fra Erhvervsskolerne i Års, lavede Frederikke en flot udstilling af skoletrøjer ved festsalen. Frist for bestilling inden jul er 1. december.

I de næste uger har vi 100% fokus på de boglige fag og i profilfagene forberedes dels ekspeditionerne og dels fordeles opgaverne til den store Performance forestilling i weekenden den 8.-9. december. Onsdag er der kontaktgruppeaften, hvor de fleste kt.grupper besøger deres kt.gruppelærer hjemme.

Tilmelding på hjemmesiden kommer mandag, men her er en teaser – husk at sætte kryds i kalenderen den rigtige dag. Dvs. den dag, hvor der også er informationsmøde om det kulturprofilfag ens elev har valgt. Performanceforestillingen er både for hele familien. Det er gratis at se forestillingen, og eleverne laver en række aktiviteter, tombolaer og sælger en flot Ranum Efterskole kalender 2013 til fordel for Kulturfagsprojekterne i de mange lande vi besøger.

Juleriet er gået i gang! Og det er en god ide at starte i det små med at tage julehygge ind på værelserne. Bortset fra grantræer (og det er altså ikke noget politisk)  og 220 volts lyskæder, så er der rimeligt frit slag. Levende lys i dekorationer skal stå i et brandfast underlag. Jule udsmykningskonkurrencen på værelserne starter officielt først den 1. december. Nissehuer er med til at skabe ekstra liv, og i hele december bringer vi en julekalender med RE Nissen.

Den 30. november er der igen elevfest arrangeret af elevfestudvalget og forældrerådet.

Med venlig hilsen og god weekend!

Olav Storm
forstander

Get your knit on!

Har du (eller nogen du kender) gamle garnnøgler, strikkepinde, hæklenåle og lignende liggende? RE tager i mod med kyshånd.
De strikkende/hæklende hænder på RE skal i gang med at strikke/hækle lapper til tæpper, der skal gives som gaver på kulturrejserne til januar. Vi har brug for garnrester i alle mulige kvaliteter og farver. Derudover mangler vi også strikkepinde og hæklenåle – igen i alle størrelser.
Eventuelle donationer kan afleveres i vagtstuerne i Seminariehuset eller Kærhuset.

Vi er allerede gået i gang (og det kræver dyb koncentration):