Høstfest, TravelApe, Sørensning og Master fatman aften.

Kære læser!
Høstfest og Masterfatman aften, samt adventureholdets oprensning af kanalen til Vilsted sø satte sit præg på ugen og udover de boglige timer, så blev der også tid til et rigtigt foredrag med Anders fra TravelApe. I dag fredag samledes alle kontaktgrupper til snak, som forberedelse på forældre-skolesamtalerne på lørdag. Medieholdet fulgte trykningen af den nye Profilavis og indviede samtidig den “nye” Ranum Efterskole bus.

I samlingerne har vi fulgt op på valget til den 2. profilfagsperiode og spændingen er nu udløst. De kulturprofilfag som oprettes er: Ghana, Kina, USA-Californien, USA-Miami, Nepal Venskabsskole, Nepal kulturtrek, Japan, Nicaragua, Europa Tour og Norden. På  forældredagen, lørdag samles forældre og elever omkring en præsensation af profilfagene. Valgprocessen har været mere dynamisk og spændende end nogensinde og selvom det så ud til at der før første gang skulle visiteres til et profilfag, så formåede lærerne på Nicaragua at få plads til de elever, der fastholdt dette valg.

Tirsdag eftermiddag fik vi besøg af Anders fra TravelApe, han holdt et forrygende foredrag, sprængfyldt med energi og stof til eftertanke. Anders griber svære problemstillinger om selvværd og selvtillid på en måde, så alle i festsalen gribes personligt. Efter foredraget fik Anders en stor gruppekram af de mest begejstrede elever.

Onsdag aften holdt lærerne lærersamling og efterfølgende samledes alle elever på værelserne til Master fatman aften med fokus på hygge og trivsel, samt god karma.

Torsdag hjalp Adventureholdet med at rense kanalen til Vilsted Sø, så det er lettere at ro i kajak og kano.

Høstfesten blev en stor succes, og efter en dejlig middag komponeret efter årstiden og efterfølgende linedance, halmballe kast, rodeotyr og hygge spisesalen. Eleverne var flot udklædte og levede sig ind i rollen, og alle blev grebet af stemningen, selvom det tog flere timer at få halmen samlet sammen igen.

Den nye profilavis er på gaden og Medieholdet var med til trykstart. Profilavisen deles ud af nuværende og tidligere elever, og med Nordjyske søndag. Hvis du vil hjælpe med at omdele avisen på f.eks. arbejdspladsen eller en skole, så send en mail til os!

I den kommende uge er der Naturvidenskabsfestival og i tirsdagssamlingen har lærerne arrangeret en fysikevent. Tirsdag får vi desuden besøg af Mr.Reghi, som er leder af vores venskabsskole i sydindien. Det er en stor ære for skolen og det kommende Indien hold samles første gang tirsdag for at mødes med Mr. Reghi.

Lørdag er der Forældredag og udover samtaler med kontaktlæreren, er der også generalforsamling i Ranum Efterskoles Venner, fremlæggelse af de nye kulturprofilfag, samt en lang række aktiviteter om eftermiddagen.

Søndag er der Efterskolernes dag ml. 13-17 og vi håber på rigtig mange besøgende. Det vil betyde rigtig meget for RE, hvis I vil anbefale venner og kollegaer at besøge os på søndag. Weekenden er en bliveweekend, og alle elever er engagerede i dagen.

Under siden Rejser findes i de kommende dage rejseinformationer om første profilfags rejse og denne sendes ligeledes ud til alle forældre og elever. I denne weekend er dykkerholdet i gang med at tage deres afsluttende prøver i bassin og om få uger går turen til Rødehavet.

Der er rigtig meget at glæde sig til!

Med venlig hilsen og rigtig god weekend!
Olav Storm
forstander.