Yarnbombing, Hornum løb og nye profilfag til 2. periode.

Kære læser!

Venneweekenden blev en stor succes, og vi blev helt overvældede over alle de positive og glade venner, som gik 100% ind i efterskolelivet. Weekenden bød på en række kreative aktiviteter og masser af hygge.

Lørdag eftermiddag nåede de tidligere elever som cyklede med i Tour de Århus-Ranum, frem til efterskolen og blev modtaget af både lærerne, de nye elever og deres venner. Cykelholdet klarede turen på bare 6 timer i strid modvind, og de nød at være tilbage. Søndag deltog vi alle i Naturens dag, der var grill, samt kajak og kanoture på Vilsted Sø.

Natten til tirsdag introducerede designholdet os til et helt nyt fænomen Yarnbombing.

Yarnbombing aktionen foregik om natten, da alle sov og det var noget af en overraskelse der mødte elever og ansatte, da de næste morgen fandt flere dele af skolen pakket ind i garn og strikeffekter. Særligt den store skulptur “fostrebrødre” fik stor opmærksomhed. Budskabet “Vi vil ud i verden” vidnede om, at det var RE elever og en kunstdesign event. Mysteriet blev opklaret, da der senere blev frigivet en video på Youtube.

Onsdag aften deltog godt 100 elever i Hornum markedsløbet på distancerne 4,9 og 9,9 km. Se resultaterne her:

Valg til 2. periodes kulturprofilfag. Hver aften har de forskellige kulturprofilfag holdt spørgetime og præsenteret deres ide med kulturprofilfagene. De helt nye ideer omkring Nicaragua, Japan, New Zealand og Kina fik god opbakning, og særligt Europa kulturprofilfaget fik god tilslutning, da to lærere gik med ind i processen og foreslog et Euro-roadtrip med fokus på street- og ungekultur fra Amsterdam til Wien og over Prag og Hamborg hjem i en “auto-camper-bus”. Eleverne har meget at tage stilling til, de har meget at dele med hinanden og der er blevet taget stort ejerskab og ansvar i løbet af ugen for at kvalificeret beslutningsprocessen. Helt i tråd med tanken bag vores profilfag, så er fokus flyttet fra økonomi til indhold og til et fokus på det faglige indhold i kulturprofilfaget under, op til og efter kulturprofilfags-ekspeditionen.
I dag fredag, har vi holdt det 2. prøvevalg og det viste at flere elever er gået fra de klassiske fag Nepal og USA til de nye mål. Der skal fortsat være god tilslutning til Japan og NZ, samt ikke mindst De forenede Emirater, hvis de skal blive oprettet.
Forældre og elever skal nu vælge frem til tirsdag, og får en mail tilsendt om dette.

I denne uge har RIC eleverne arbejdet intenst med gruppeprojekter inden for temaerne Science, Social science og Film, Art and litterature.
I den kommende uge får vi tirsdag besøg af Anders Kofoed-Pedersen fra TravelApe.dk Han er fast foredragsholder på RE, og han er super god til at sætte fællesskab, personlig udvikling og ikke mindst hvad livet er værd – selvværd. Se en introduktion ved at klikke på billedet af Anders på RE 2011.

Onsdag har vi lærersamling, hvor vi bl.a. diskuterer om vi skal gå med i et samarbejde omkring Ny Nordisk Skole. Aftenen slutter med Master Fatman tema, hvor alle elever og lærere samles på værelserne og skaber god karma sammen. Formålet er at styrke samarbejdet og fællesskabet på værelserne og i husene, så små uoverensstemmelser sættes til side for fælles god stemning.

Torsdag aften har vi høstfest, hvor eleverne bl.a. udfordres i klassiske cowboy-dicipliner som hestesko-kast, rodeoridning og square dans. Det anbefales at møde i en slidt skjorte/ romantisk kjole og gerne et tørklæde eller hat.

Pædagogisk har det igen været en super god uge med meget få udfordringer, og en flok dejlige og positive unger, som går totalt op i RE livet og hinanden.

I denne weekend har vi kun ca. 80 elever i huset og i morgen lørdag, holder vi et lille Åbent Hus fra 13-17. Og inviterer de, der har lyst til at kigge forbi indenfor.

Se den nye RE film fra sidste års elevhold på www.ranumefterskole.dk og glæd dig til at den nye profilavis udkommer i næste uge!

Med venlig hilsen og rigtig god weekend!

Olav Storm
Forstander