Kulturfag, duelighedsbevis og efterårsferie

Indien

Vi har nået endnu en milepælsuge i efterskoletilværelsen på REC. Det betyder opstart af kulturfag, efterårsferie og motionsdag. Det betyder også enden på en uge, hvor elever og lærere er landet efter en fremragende rejseuge. Faglige og sociale oplevelser, nye venskaber, fællesskaber. Alt sammen har forplantet sig og er blevet bearbejdet i ugen, der nu går på hæld. Ugen har også budt på et par væsentlige arrangementer og aktiviteter. I mandags gik blæsten frisk over sejladsholdet, som hev duelighedsbeviser i land. Derudover har vi haft besøg af Oure Efterskole, som kom til Ranum og fortalte om deres kostgymnasium.

Motionsdag

Inden eleverne i dag kan holde efterårsferie, skal løbeskoene snøres. I dag er der nemlig Skolernes Motionsdag og det holder vi selvfølgelig også her i Ranum. Derfor bruges dagen på løb og konkurrencer, alt sammen i idrættens og motionens tegn. Se de glade billeder fra lige inden eleverne blev sluppet fri på 8 km ruten.

Motionsdag 13/10-17

Årets første Photo, Video & Article konkurrence

Efter årets rejser er der en konkurrence, hvor elever og lærere indsender deres bedste billeder, videoer og artikler. Her er nogle af billederne samlet, fra hver rejses facebookside – måske du kender en af dem på billedet?

Se og hør de glade elever fortælle om deres første rejse

Cheerleading, Fit for Fight, Dans & Medie

Julie, Emmeli, Mia, Inas og Madicken snakker om deres første profilfagsrejse, de netop er kommet hjem fra.

Water Performance & Dykning

Thomas, Krestine og Thor fortæller om deres rejser til Portugal og Egypten!

FN for unge

Tirsdagtorsdag deltog 7 af vores elever i MUN på Struer Statsgymnasium. MUN står for Model UN og er en konference arrangeret af unge for unge. Konferencerne bliver afholdt verden over og skal give unge indblik i FN’s struktur og arbejdsgange. Vores elever repræsenterede forskellige lande og deltog i komiteer, der udarbejdede og ændrede resolutioner.

Alt er en efterligning af FN’s måde at gøre tingene på, så eleverne var officielt klædt på og lærte formelle tiltaleformer  og procedurer. Ikke mindst skulle de overvinde sig selv og holde tale, hvilket de klarede meget flot. Struer Statsgymmnasium tilbyder IB, hvilket gør det attraktivt for gymnasiets elever at arrangere konferencen. En af arrangørerne var vores tidligere elev, Anna Gundtoft.

FN for unge

Invitation til Gensynsdag den 28.10 kl. 12-17

gensynsdag ranum

Vi skal mindes efterskoletiden, synge, og mødes i vores årgang og på tværs af årgangene.

Det er op til jeres egen årgang at arrangere en Gensynsfest om aftenen, hvis I ønsker dette.

Den kommende uge

I næste uge er der efterårsferie, hvor eleverne kan komme hjem, koble af, pakke ud, vaske tøj, se venner og familie og blive klar til endnu en omgang efterskoleliv igen. I ugen efter er der foredrag med Niels Roos – også kendt som Niarn. Vi får også besøg af to forskere fra AAU, som i samarbejde med efterskoleforeningen har lavet et forskningsprojekt om interkultur. De skal følge vores undervisning i Kulturfag 2 dage i uge 43. I ugen er der også gæster fra Nepal på programmet, hvor to engelsklærere fra vores venskabsskole kommer på besøg.

Vi ønsker alle en rigtig god weekend.

Hilsen alle os på