Brobygning, Hjemmehos og improvisationsteater

Kære læser!

Brobygning, Hjemmehos og improvisationsteater, samt OSO skrivning har sat sit præg på denne november uge. De klare frost morgener i sidste uge blev afløst af regnvåde dage og eleverne har mest hygget sig inden for.

Ny interkulturel kunst

AFS oktober holdet Thailand afsluttede deres ophold med at lave et kunstprojekt, som nu er hængt op i hovedbygningen til minde om deres besøg og indtryk af Danmark og Ranum. Billederne er meget kreative og mangfoldige i deres udtryk og vidner om, at de har haft kunst på skoleskemaet i deres hjemland.

Brobygning og OSO forberedelser

Eleverne i 10. årgang arbejder intenst med forberedelserne til den store Obligatoriske Selvstændige Opgave OSO, som de skal fremlægge om 2 uger. En del elever har også været i Brobygning og afsted fra skolen fra tidlig til sent. Brobygningen fortsætter ind i næste uge, og så er det afsluttet for alle.

Hjemmehos

Onsdag eftermiddag og aften var alle elever sammen med deres kontaktgruppe og mange besøgte deres kontaktlærer hjemme. Det er en super dejlig og hyggelig tradition, hvor gruppen laver mad sammen, spiller spil og hygger sig. Vi gentager hjemmehos til sommer.

Nye forslag til profilfag 3. periode

I disse uger er vi ved at samle forslag til det kommende valg til den 3. periodes profilfag. Der er både klassikere som Sejlads, musik, dans og waterperformance, og så er der en række nye og hidtil uprøvede forslag, som f.eks. Winter Wildlife, Fitness Dance, E-sport, E-music, Bæredygtighed og overlevelse etc. Fristen for nye forslag er den 25.11. Og forslagene kommer til prøveafstemning inden de præsenteres for forældrene den 3. december på Familiedagen.

Improvisations teater

Torsdag aften kørte dramaelever og interesserede elever til Ålborg Teater for at medvirke i et super kreativt improvisationsteater. Eleverne og skuespillerne blev draget ind i et fælles univers, som tog udgangspunkt i profilfagsrejserne og efterskolelivet på Ranum. Eleverne blev både iagtagere og deltagere, og var vildt positive over overlevelsen, selvom de først landede i Ranum igen omkring midnat.

Erasmus besøg

Torsdag fik vi besøg af en gruppe lærere og ledere fra 7 europæiske lande, de er med i et Erasmus projekt som GUG skole ved Ålborg er en del af. Gæsterne fik mulighed for at opleve en efterskole, høre om vores værdigrundlag og fulgte undervisningen i den internationale afdeling. Til fællessamlingen viste de film, som eleverne på deres hjemskoler havde lavet om deres skole og land.

International præsentations REC film

I denne weekend er vi repræsenteret på den danske ambassade i Beijing ved en af vores lokale kontakter, som skal fortælle ca. 50 kinesiske familier om et efterskoleår i Ranum. Vi kan desværre ikke selv være tilstede og derfor har vi lavet en kort film om Ranum. De kinesiske elever har mulighed for at få merit for deres skolegang i Ranum fordi vi kører et fuldt Cambridge 10. klasseforløb, og mange af eleverne vil fortsætte efterfølgende på udenlandske skoler, da man desværre ikke kan få opholdstilladelse i mere end 1 år i Danmark.

Kommende uge

I den kommende uge (47) er der fortsat brobygning og så er der for rigtig mange elever terminsprøve, samt OSO skrivning. Vi har desuden flere kulturfagsmøder om aftenen og torsdag er der prøve til holdet som skal deltage ved DM i Street dance til foråret. Ugen slutter med en forlænget hjemrejseweekend, og der er således undervisningsfri om mandagen, hvor eleverne skal møde ind igen efter kl. 18.00. Husk at booke REC busservice.

Følgende uge

I den følgende uge (48) er der både terminsprøver om formiddagene og performanceprojekt om eftermiddagene. Det hele kulminerer lørdag den 3. december med Kultur & Performancedag for alle familier og elever. De mange kulturfag er delt op i områderne USA+Caribien, Asia + Middle East, Afrika, Australia, Europa og Syd Afrika. Alle elever bliver involveret i ugens kreative program. Programmet for dagen er sendt ud på Skoleplan og der er frist for tilmelding den 25.11.

Rigtig god weekend

Olav Storm Johannsen