Vilsted sø løb, 25 forslag til kulturfag og kreative indslag

Eleverne er ved at gøre sig klar til Danmarks smukkeste Sø løb – Vilsted Sø. Løbet starter lørdag formiddag med opvarmning 10.45 og indtil videre er der godt 750 tilmeldte alene fra Ranum Efterskole College.

Vi holder Familieweekend og alle er inviterede til at deltage fredag til lørdag, og kan være med i løbet gratis. Alle deltagere, som gennemfører deres løb, får den flotte Vilsted Sø Løbet medalje, som er unik for hvert år.

Venneweekend og masser af aktivitet

Det har været en rigtig dejlig efterskoleuge, og det er tydeligt at mærke at eleverne har fået mere rutine i at være efterskoleelev og hjemmefra. Mange elever har nu været på skolen i 3 uger og der er stor tilslutning til de mange aktiviteter i weekenderne, først havde vi vandsportsweekend, og i sidste weekend var der Venneweekend, hvor vi fik besøg af ca. 150 venner til eleverne, samt denne weekend, hvor der er Familieweekend.

Ny Ranum Profilavis og virksomhedsbesøg på Nordjyske for Medieholdet

Medieholdet var tirsdag på Nordjyske Medier i Ålborg for at overvære trykningen af vores nye profilavis. Eleverne fik også en rundvisning i det store mediehus. Aviserne er nu på vej ud til interesserede familier i det meste af Danmark og både nuværende og tidligere elever hjælper med at dele ud til venner, familie og kolleager. Hvis du gerne vil have et eksemplar, så sender vi det gerne, og vil du have flere så sender vi op til 10 adgangen.

Se avisen her – Vil du uddele nogle stykker i dit område? Bestil en pakke her.

Waterperformance og kystlivrednings kursus

Eleverne på waterperformance har alle et forløb i SUP boarding og de lærer hvordan man kan redder liv og undgår ulykker ved vandet. Der er både tid til sjov og alvor, og vandet er heldigvis ikke så koldt endnu. Om nogle uger rejser hele holdet til Portugal for at stå på wakeboard, bølgesurfe og opleve kulturen langs Atlanterhavskysten.

Adventure på Vildsted sø

Danmarks smukkeste sø dannede rammerne for både dukkert og kajaktur for Adventureholdet.

Fællessamling med koncert

Der er fedt, at elever fra musikholdet både vil give koncerter og optræde solo. Vi synger meget sammen, men der er også plads til at nyde en elevs optræden i festsalen.

25 forslag til Kulturfag og spændende demokratisk proces.

Elever og lærere har i de sidste uger arbejdet med at forme nye og kendte Kulturfag. Et kulturfag sætter fokus på et lands eller en verdensdels kultur, samfundsforhold, historie, sprog og hverdagsliv. Det kan kombineres med et interessefag som f.eks. Adventure, Surf, dykning eller dans og musik. Og gennem de fælles interesser møder eleverne unge på en rejse til et fremmed land. På ranum kan eleverne selv være med til at forme nye fag, og så dannes stærke interessefællesskaber igennem en demokratisk proces.  I første omgang samledes alle elever i den store sportshal til en Kulturfags Brainstorm og Open Workshop. Her opstod 4 nye kulturfag og tidligere kulturfag blev relanceret:

Australien, Animal Welfare med rejse til Namibia, Brasilien Rio, Cuba, Europa Roadtrip, Filippinerne dykning, Jamaica, Japan, Kina Beijing, Kina Kong Fu, Malaysia Venskabsskole, Nepal Venskabsskole, Nepal Kultur trek, Nepal Himalaya Trek, New Zealand, Oman Mellemøstlig ørkenkultur, Peru kultur og skolebesøg, Sydafrika – Cape Town og Apartheid, USA Roadtrip – og Higschool exchange, USA Californien Highschool Exchange, USA Miami – Amerikanske livsformer, USA Virgin Island, og endelig Vintersport Norden. Der er nok at vælge imellem og meget at skulle tage stilling til. Det er en del af dannelsesprocessen at prioritere, sætte mål og træffe valgene, så målet nåes.

I løbet af de sidste uger har lærere og elever så præsenteret deres Kulturfagsideer for alle elever på fællessamlingerne, og i denne weekend stemmer vi om hvilke kulturfag, som skal på den endelige stemmeseddel. Vi har samlet et overblik over de mange kulturfag i et magasin. Det er ikke helt endeligt, men se det her det her.

Forældre og elever kan lørdag eftermiddag få en fremlæggelse af de mange ideer og stille spørgsmål, og så starter den endelige afstemning om de nye fag næste weekend, hvor eleverne er hjemme på forlænget weekend og først skal være tilbage mandag efter kl. 18.00

I den kommende uge

I den kommende uge er der igen gang i alle profilfagene og de faglige forløb kører på 4 uge i et samlet forløb. Ugen har Bæredygtighed som overordnet tema, og vi sætter derfor fokus på hvordan vi kan leve mere bæredygtigt og måske samtidig spare på strømmen, passe bedre på ressourcerne i hverdagen, samt hvorledes bæredygtighed og klimaændringer  er en fælles dagsorden i det meste af verden.

Eleverne på 10 årgang skal igen i brobygning torsdag og der er rigtig god feedback på de mange spændende forløb og på det store arrangement vi holdt i SKILLS konkurrencen, se videoen her.

Vi går en travl weekend i møde og bringer først på ugen en reportage fra Familieweekenden og Vilsted Søløbet.

Eleverne er godt igang med at udsmykke skolen med kreative plakater.

Husk, at vi holder Åbent Hus den 25. September og at I alle er velkommen til at kigge forbi fra 10 til 17. Vi byder på International morgenbuffet og eleverne fortæller om efterskolelivet, profilfag, kulturfag og de faglige forløb. Sig det videre til venner, kollegaer og naboer. Vi ses!

Med venlig hilsen og rigtig god weekend

Olav Storm Johannsen
Forstander