Taiwan

Rejser, Tidligere Kulturfag

Taiwan – Kinesisk kultur og Kung fu

Taiwan er en smuk ø. som ligger i Kinas østlige fastland.

Siden Yuan dynasti startede den kinesiske kejser at regere Taiwan. I 1949 tabte Kuomintang den kinesiske borgerkrig til kommunistpartiet, og så flyttede Kuomintang og deres soldater til Taiwan. Derfor hedder Taiwan nu ROC (Republic of China), og fastlandet hedder PRC (People’s Republic of China). Det vil sige, at Taiwan stadigvæk er en del af Kina.

Taiwans officielle sprog er kinesisk. De beholder de traditionelle kinesiske tegn og fastlands Kina bruger simplificerede tegn. Faktisk kan man i Taiwan opleve nogle traditionelle kinesiske kultur, som man kan se færre og færre i fastlands Kina.

Rejsen

Rejsen starter i Taipei, som er hovedbyen i Taiwan, hvor vi skal bo på et hotel tæt på natmarkedet. Maden på natmarkedet er kendt som den bedste i Asien. På natmarkedet kan man også finde tøj, legetøj, hovedbeklædning mm. Men netop i Taiwan kan man opleve det traditionelle og det moderne Kina side om side. Fra høje bygninger og store shopping centre til traditionel morgengymnastik og travle forretningsmænd.

I Taipei vil vi besøge verdens 12. højeste bygning, som hedder ”101 bygning”. Vi tager verdens hurtigste elevator til toppen, som er over 500 meter høj, og nyder den gode udsigt over hele byen. På vores venskabsskole møder du elever, som er på din ælder, og ser hvordan de lever deres liv og har sit daglige skoleliv.

Du får også mulighed for at prøve kræfter med alle mulige forskellige teknikker i Kung Fu træning centeret. Derudover laver vi en tur til et museum i den Forbudte By, og du vil blive overrasket over, hvor smuk den gamle kinesiske kunst er.

Efter 3 dage drager vi mod Tainan, som er Taiwans ældste by. Du vil finde mange interessante historier om drageudskæring, gule glaserede fliser, grå mur og en masse andet spændende i den gamle del af byen. Vi skal også på en vandretur på et bjerg og blive klogere på kinesisk sundhed med en tur på en traditionel kinesisk medicin fabrik.

Rejsen slutter i Kaohsiung – en havne by, som ligger på den sydvestlige del af Taiwan. Byen har tropisk klima, så du kan nemt finde frisk, tropisk frugt som mango eller forskellige friske skaldyr til maden. Her er der tid til en afslappet strandtur, og vi vil også opleve Taiwans mest kendte buddhistiske steder, hvor du kan mærke storhed, ro og visdom.

Faget

Taiwan – Kinesisk kultur og Kung Fu er et fagfagligt fag. Du skal ikke kun vælge Taiwan pga. rejsen, men fordi du også gerne vil lære kinesisk sprog og kinesisk kultur.

Kinesisk kultur rummer både fortiden med kejseren og Kung Fu, silke og templer, men også kinesisk medicin, familieliv, arbejde, miljø og politik.

Noget af undervisningen vil foregå på klassen, andet kan være madlavning eller en ugentlig omgang Tai Chi og Kung Fu. Vi arbejder også med to af FN’s verdens mål som vores projekt temaer. I mål nr. 11 ”Bæredygtige byer og lokalsamfund” skal elever vælge et område, som de er interesserede i. Det kan for eksempel være, hvordan kineserne beskytter de kulturelle relikvier i moderne byer. I mål nr. 3 ”Sundhed og trivsel” kan man for eksempel undersøge, hvorfor kineserne spiser så mange retter om aften (det kan godt være 5 retter for en 3 mænds familie), og alligevel forbliver de tynde, eller hvordan man kan bekæmpe sydom med kinesisk traditionel medicin.

Hvis du er fascineret af Østen – fra bjerget til skyskrabere, fra madlavning til Kung Fu, og hvis du gerne vil møde den kinesiske ungdom, så skal du vælge Taiwan.

Vaccinationer

Difteri-Stivkrampe + Hepatitis A

Undervisere

Ning Xu
xn@ranumefterskole.dk

Vilkår og økonomi

Egenbetaling på rejsen vil være ca. 8.500,- kr.

+ evt. kollektiv “afbestillingsforsikring” 350 kr. Visum er inkluderet, hvis man har dansk pas.

Lommepenge anbefalet 1.000,- kr.

Se flere historier på Facebook.